Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-18, 04:48   #7
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 782
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Jeg tror jeg spiser for mye fett

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvis man (faktisk) teller karbohydratene så trenger man normalt ikke telle kalorier for å ha et kaloriunderskudd fra kosten.

Det gjelder ihvertfall ikke meg, da jeg drev å gikk ned så lå jeg på en fordeling med godt over 70% fett og kun de karbene jeg fikk fra egg. Men jeg kunne uten problemer ha spist det tredobbelte i mengde om jeg ikke hadde tellt kalorier. Da jeg begynte å holde orden på mitt BMR og begynte å telle kalorier, så jeg jo raskt hvorfor jeg hadde stoppet tvert på 107 kg. Mitt LCHF kosthold inneholdt for mye kalorier til å gå videre ned i vekt.

Som sagt da jeg fortsatt på LCHF og i ketose i tillegg telte kalorier gikk jeg raskt ned til målvekta. Jeg holdt vekta i ett år nå og går på mer moderat lavkarbo for vedlikehold av vekta, men fokus er om mulig enda mer skjerpet og jeg må fortsatt veie meg daglig, for om jeg ikke teller kalorier og passer på, så øker jeg kjapt i vekt og må korrigere meg ned igjen. Som sagt jeg kunne lett spist meg opp i vekt selv med 70% fett i kosten, så at å kun telle karber er nok for vektnedgang stemmer ikke på meg.

Om en ser på de virkelig store også, den 600 lbs life serien på TV, så setter den doktoren DR. Nowzaradan, pasientene på en high protein low carb diet og kun 1200 kcal i døgnet, og så må de bevise at de kan gå ned, før han godkjenner operasjon, så selv for de på den størrelsen så mener ihvertfall den doktoren at det må telles kalorier. Men klart om en går ned uten å gjøre det, så er det jo bra, men hva er aversjonen mot å telle? Til mer informasjon en har til bedre er det i mine øyne og selv brukte jeg i tillegg daglige blodsukkermålinger både til motivasjon og inspirasjon. Hvorfor ikke bruke alle de våpen som finnes? hvorfor ikke også telle kalorier, når en først tar jobben med å telle karber, fett og proteiner? informasjon kan en aldri få for mye av i mine øyne ihvertfall.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.

Sist redigert av Sofagubben : 12-08-18 kl 04:58.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat