Tråd: Jernmangel
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-16, 19:25   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jernmangel

Jeg var hos legen for et par uker siden, egentlig i en annen anledning, men plutselig sier han at det vel er på tide å sjekke jernlagrene mine igjen, ettersom jeg hadde hatt mangel for et par år siden, og hadde blitt anbefalt å ta tilskudd. Jeg holdt tann for tunge, men i hodet mitt tenkte jeg bare "hæ?!" Jeg kan virkelig ikke huske at jeg har hatt jernmangel, og jeg kan i hvert fall ikke huske å ha tatt tilskudd. Jeg tror ham, men jeg ble bare litt overrasket.
Men, jeg ble anbefalt å ta Niferex 2x100 mg om dagen i seks uker. Skulle gjerne ha hørt fra andre som har tatt samme tilskudd, ifm. bivirkninger og sånn. Jeg ser blant annet at noen av bivirkningene er sure oppstøt, noe som bekymrer meg, da jeg har alvorlig grad av reflux, og tar relativt store doser medisiner mot dette, og det er ikke alltid det hjelper en gang. Og er seks uker tilstrekkelig?
Jeg vet ikke noe om hvor lave verdiene er, men jeg ser jo nå at det forklarer et par ting, sånn som litt stram hodepine som kommer og går øyensynlig uten noen konkret årsak, som vann- eller søvnmangel. Anfall av overdreven trøtthet som heller ikke virker til å ha noen årsak. Svimmelhet og susing i ørene når jeg går opp fra knestående (jobber i bibliotek, og det er mye plukking i lave hyller, så dette er faktisk litt plagsomt, men jeg trodde det skyldtes laber fysisk form).

Og nå får jeg også høre at langvarig jermangel også kan påvirke energiomsettinga i kroppen, og ikke minst føre til hårtap! Dette visste jeg faktisk ikke. Jeg sliter med tynt hår som ikke vokser, og har jobba hardt med å stabilisere stoffskifte o.l, uten at det har gjort store forskjellen for akkurat håret. Ikke minst er det et blodslit å komme ned i vekt. Selv om det ikke er så plagsomt, da jeg er relativt slank nå, så hadde det vært kjekt å bli kvitt "pyntekiloene".

Så, ja. Jernmangel er en hvit flekk på kartet mitt. Jeg ønsker egentlig bare å diskutere dette fenomenet litt, høre andres erfaring og sånn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat