Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-09, 23:13   #3
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

Sv: Candida diett, anyone?

Her er testdietten:

MATVARER DU SKAL UNNGÅ:

Sukker og malt, honning og matvarer som er søtet (saft, is, kjeks, boller, sjokolade, pastiller, tyggegummi, ferdige frokostblandinger), sukkerholdige vitamin- og mineralpreparater. Dette gjelder også fruktsukker, druesukker og hermetisert frukt og grønnsaker (under hermetiseringen blir stivelser omdannet til sukker).

GJÆRSOPP,
og deres antigener (proteiner) i brød, rundstykker, kavringer, griljermel, surdeig, øl, ølgjær (ofte i blandingskrydder), hostemikstur, fermentert soyasaus, buljong, alkohol, B-vitaminer og mineralpreparater med gjær.

MUGGSOPPER
og deres antigener (proteiner) i soyafett (s.margarin og s.olje), eddik (sennep, dressing, ketchup, sylteagurk, osv.), noen oster (muggoster, brie, camembert, norsk chèvre og skorpefrie guloster), røkt kjøtt, røkt fisk, appelsinjuice som ikke står i butikkenes kjøleskap, sopp, restemat og E 330-333 og E 472 (c)) = sitronsyre/citric acid/ citrat (som lages av muggsopper).

MELKESUKKER
i melk, brunost (også fra geit), yoghurt, rømme, Biola, Cultura, grøt, hvit saus og melkesukker (=laktose) i kosttilskudd o.l..

MEDIKAMENTER,
som antibiotika (penicillin, soppmedisiner osv.) og Prednison, men ikke uten samtykke av lege. Hvis du tar allergitabletter eller gode tarm-bakterier, bør du kutte dem ut etter 5 dagers diett, slik at du kan registrere evt. reaksjoner på mat ved provokasjonstesten.
OBS: I tillegg skal du unngå matvarer du allerede vet du ikke tåler og evt. gluten, hvete eller også melkeproteiner i smør og andre matvarer hvis du har mistanke om at du ikke tåler det.

__________________
Jeg er sjokoholiker
quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat