Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-09, 21:16   #65
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Grandmother, her.

Hei Pål. Du kan mye skjønner jeg, men kan du forklare meg hvorfor endel eldre kvinner (over 60) ikke går ned i vekt på lavkarbodiett. Kan det ha noe med redusert østrogennivå i gjøre? Jeg har vært i ketose i 2 måneder, og spiser mindre enn 20 g. karb. pr. dag. Gikk litt ned 1. uken, men siden har det stått stille. Har lest "bedre uten brød", og på side 224 antydes det at endel voksne kvinner ikke går ned med lavkarbo. Vil ned 10-15 kg, men gir snart opp.

Hei Grandmother.

Jeg kan desverre ikke så mye ennå, men jeg kan prøve å svare ut ifra det lille jeg vet.

For det første så vet jeg ikke om det faktisk er sånn at eldre kvinner går mindre ned i vekt på lavkarbohydratkosthold. Men det er liten tvil om at hormonforandringer knyttet til overgangsalder også påvirker kroppssammensetning. Det er vanlig med en større lagring av fett på mage og mindre på hofte, runmpe, lår og pupper når kvinner kommer i overgangsalderen. Denne fettlagringen kalles gjerne maskulin fettlagring og skyldes at hormonmiljøet i kroppen hos kvinner blir mer likt det menn har. Det samme fenomenet skjer gjerne hos kvinner med eggstokkforstyrrelser (f.eks. PCOS). Hormonbehandling ved overgangsalder reduserer den økte lagringen av fett på mageområdet. Man har også sett at denne endringen i fettlagring starter så tidlig som 10 år før overgangsalderen virkelig starter.

I en studie av Deibert (2007) og kolleger satte man 22 premenopausale kvinner og 50 postmenopausale kvinner på en vanlig kaloriredusert diett i 24 uker. Kvinnene etter overgangsalderen gikk mer ned i vekt, men mest interessant var det at hos disse kvinnene var alt vekttapet fettmasse, mens kvinnene før overgangsalder mistet 21% muskelmasse.

Muskler veier mer enn fett og mister man en del av dette vevet også, så kan vekttapet bli stort, men påvirkningen på kroppssammensetningen kan være mindre god.

Melanie Bopp og kolleger gjorde en studie i fjor på kvinner i og etter overgangsalder. De ble slanket med kalorireduksjon og fysisk aktivitet i 20 uker. I denne studien var ca 32% (et vanlig tall i slike studier) av vekttapet muskelmasse. Men det viktige i studien var at de så en sammenheng mellom inntak av proteiner og tap av muskelmasse. De som hadde høyest inntak av proteiner mistet minst muskelmasse.

Det er flere ting som er viktig å merke seg når man skal ned i vekt. Det er viktig med et høyt nok proteininntak for å ikke miste muskelmasse. Det er muskelmassen som i stor grad mestemmer om vi lagrer eller frigjør fett. Trente muskler gjør at kroppen lagrer mindre energi i fettvevet. Men om muskelmassen blir bevart så vil ikke vekttapet være så stort. Likevel vil kroppssammenstningen kunne bli bedre og omkretser bli mindre.
Dessuten kan et for lavt inntak av fett også tenkes å kunne bremse vektnedgang. Til slutt så kan fysisk aktivitetsnivå ha mye å si. Det er rett og slett ikke alle som klarer å gå særlig ned i vekt, bare gjennom å forandre kostholdet. Fysisk aktivitet bedrer kvaliteten og effektiviteten på muskler og fettvev, noe som er viktig både for vekttap og opprettholdelse av tapt vekt.

Så vidt jeg vet, er det ikke vist i vitenskapelige studier at eldre kvinner går mindre ned i vekt på lavkarbohydratkosthold så det er vanskelig å si noe sikkert om emnet. Det kan nok være lurt å bruke andre mål enn vekt, siden vekta ikke sier noe om hvordan kroppen forandrer seg og hvor mye som er muskler og fett. Kanskje har du redusert fettmassen og bygd litt muskler?

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat