Vis enkelt innlegg
Gammel 10-10-10, 16:25   #1
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Gud, for ei kake!

Får dessverre ikke lagt ut noe bra bilde av den, siden overføringskabelen er gåen. Bildet er tatt med mobilkamera, så det ble ganske blasse farger. Midterste kremen er så å si knallgul, og ikke så blek som det ser ut som.

Bilde_22.jpg

Pyse som jeg er, og fantasiløs ikke minst, har jeg bare klasket sammen litt forskjellig fra oppskrifter som allerede ligger ute.

Ok. Kaka blir slik: Mandelbunn, sjokoladekrem, romkrem, pisket krem. Altså totalt 4 lag.

Mandelbunn:
4 eggehviter (eggeplommene tar du vare på de skal du bruke i kremen)
3 ts splenda
125 gr. mandler(males til mel)
1/4 ts fiberhusk (kan sikkert sløyfes)
½ ts. bakepulver

Eggehviter stivpiskes, fiberhusk blandes i, deretter mandler og bakepulver og splenda. Røres kjapt sammen, og klaskes i form. Stekes FORT i gloheit ovn (termostaten på stekeovnen min fungerer nemlig ikke, så ovnen varmes til max hver gang den brukes), rundt 5 min.
Den ble gyllen på toppen, og takket være den bråkjappe steketiden ble den heller ikke tørr og fæl da den var kald. Ellers skal jo like mye sukker som mandler sørge for at den blir seig og fin.

Ok, så er det sjokoladekremen:
100g sjokolade (jeg brukte Cloettas 72% uten tilsatt sukker)
100g smør
3 eggeplommer
50g kremost(kan sløyfes)

Smøret smeltes, sjokoladen brekkes i biter og has i. Rør til det er en fin og jevn røre. Avkjøl noe, og ha i eggeplommene. Røres til det blir litt tykkere, omtrent som sirup. Deretter 50g kremost (dette gjør kremen litt syrlig, og da jeg smakte på det ferdige resultatet angret jeg ikke. Ville blitt veldig søtt ellers)
Bres over mandelbunnen mens den fremdeles er litt varm(dette lar kremen synke litt nedi bunnen)

Og så romkremen:
4 eggeplommer
5 toppede ts Splenda
6dråper romessens
1 dl. fløte
125 g mykt smør

Fløte,splenda og eggeplommer piskes lett, og varmes på svak varme til det tykner. Må ikke koke, da det kan skille seg. Konstant omrøring her, altså!
Avkjøles, og smøret røres inn sammen med romdråpene.
Pass på at egg/fløteblandingen ikke er så varm at smøret smelter.(Bruk mixmaster eller kjøkkenmaskin med mindre du er Superwoman på kjøkkenet og klarer å vispe og røre i evigheter. Jeg måtte gi tapt ganske fort..).


Og på toppen: 2dl pisket krem. Dette hadde jeg ikke søtt i, og angrer ikke et sekund!
Nå er jeg ganske følsom for søtsmak, så kaken ble mer enn søt nok i seg selv.

Å lage denne kaka kan enhver som veit oppned på en stekespade klare. Jeg er ingen racer på kjøkkenet, og den er også veldig rask å lage.
Smøret til sjokoladekremen smelter fint alene mens man visper eggehviter stive. Sjokoladen smelter jo sjøl oppi der, mens man varmer eggeplommer og fløte og bunnen stekes
Hele greia tok vel kanskje toppen en halvtime å lage, og ville i følge gubben være verdt minst tre timer ved kjøkkenbenken!

Siden den inneholder MYE fett er den veldig mektig. Den er også rik på smak, og passer kjempegodt sammen med kaffe.

Og denne skal jeg ikke lage igjen på evigheter, for den er så himla god at den nok forsvinner innen dagen er omme

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat