Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-11, 09:10   #63
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

VLCD står for Very Low Carbohydrate Diet når vi her diskuterer det vi diskuterer.... IKKE la oss bli forvirret her nå... Se på første innlegget av TRÅDSTARTER og les artikkelen h*n linker til.....

Ifølge artikkelen betyr det at de har så lavt karbohydratinntak som de greier, men gjerne uten å øke fettprosenten...Det kan umulig gå bra i det lange løp.....DET er det Ray Peat sier....


Om denne diskusjonen har dreid seg om Lavkalori diett er det ikke mange av oss som har vært klar over det....

Ah - sånn er det når man "kan" en forkortelse fra før og ikke leser skikkelig. Beklager det.

Jeg forholdt meg til Wiki sin definisjon, ikke TS sin.

Når det gjelder Ray Peat så ser jeg at det skrives i http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405

Sitat:

Sitat:

Mine Spørsmål var:

Vil LavKarbo gi dem Lavt Stoffskifte i det lange løp?
- Ikke nok Glukose å konvertere T4 til T3 i Leveren?
- Kan Fett og Protein omdannes til Glukose?

Mail-svar fra Ray Peat 19/9-2011. kl: 07.48
- Protein kan omdannes til Glukose, men Fett kan ikke (bortsett fra glyserin i triglyserider).
- Men, å spise protein øker Kortison, og det Senker Stoffskiftet, for eksempel forårsaker at revers T3 blir dannet.
- Cysteine ​​og Tryptofan (magert kjøtt, Myse, fiskekjøtt) svekker direkte Skjoldbruskkjertelen, og vil gi Lavt Stoffskifte.
- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!
- Søt Frukt bør spises sammen med Protein.
- Glukose behøves for å omdanne T4 til T3 i Leveren og Hjernen forbruker mye Glukose!
- For ekstrem LavKarbo vil gi Lavt Stoffskifte!

Min utheving.

Sånn som jeg leser det er Ray Peat på linje med WAP (Weston A Price: The Perfect Health Diet http://perfecthealthdiet.com/?p=4383) i det at leveren skal omdanne en god del T4 til T3 og at denne prosessen er avhengig av glukose. Dersom kroppen ikke tilføres karbohydrater i det hele tatt, eller har et kraftig karbohydratunderskudd må karbohydratene dannes fra proteiner. Det er en grense for hvor mye protein kroppen klarer å omdanne til karbohydrater daglig (se referanser til studier i http://perfecthealthdiet.com/?p=4383). Om produksjonen ikke er høy nok risikerer man en forrykking i T3/rT3-balansen ved ekstreme lavkarbodietter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-09-11 kl 09:16. Årsak: mer stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat