Tråd: Jernmangel
Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-16, 11:46   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ja, ulike former for hemjern har lite jern pr tablett. Men det vesentlige er ikke hvor mye jern som er i tabletten, men hvor mye som kroppen klarer å ta opp av det ekstra man tilfører. I den sammenheng er det viktig å huske at tilskuddet kommer i tillegg til det man får fra maten. Man slutter forhåpentligvis ikke å spise selv om man tar tilskuddet... Hemjern er allerede hemoglobinbundet og av den grunn er det en del av oss som tar de opp lettere enn andre tilskudd. Les mer på
https://www.apotek1.no/kost-og-ernae...mineraler/jern

Jeg er en av dem som tilsynelatende bare klarer å ta opp hemjern i særlig grad fra tilskudd. (Reagerer gjerne med mageknip og svart diarre på andre former for jern, og det jernet som havner i do har ikke jeg mye nytte av... )
Også viktig å huske at man kan måtte prøve en del forskjellig før man forhåpentligvis finner en type som ens egen kropp takler. Jern er generelt vanskelig å øke raskt gjennom kost eller tilskudd.

En annen mulighet jeg ikke ser nevnt er jernsprøyter (som legen burde tilby dersom lagrene dine er lave) og som gjerne gir stygge blåmerker dersom den som setter ikke tar seg VELDIG god tid.

Kostmessig så vil lever og blod-produkter, rødt kjøtt og mørke grønne grønnsaker i kombinasjon med syre (juice, tomatpurre, eddik) gi en del jern. Før ble det også snakket om "å ta fram jerngryta" igjen. Det er iallfall viktig å legge seg til et kosthold som inneholder nok i utgangspunktet, for sliter man med å holde jernlagrene oppe vil de ofte synke som en stein igjen kort tid etter at man slutter med tilskudd.

Jeg synes også legen din burde ha snakket med deg om en vurdering av hvorfor jernlagrene er lave, da dette ofte er et symptom på kronisk sykdom.
(PS - adekvat jern (og ikke spør meg om hvor mye det er i din kropp) er viktig for omsetningen av stoffskiftehormon i kroppen...)

Selv virker det som at kroppen min trives med lave (men ikke unormalt lave) jernlager. Jeg tar noen hemjern-tabletter i perioder, gjerne etter mens og gjerne litt ekstra når det svartner for øynene etter at jeg reiser meg fra huk - det har jeg etterhvert lært er et symptom - men ellers har iallfall kroppen min det greit med verdier såvidt ovenfor lavnivået av "normale verdier".

Mange gode poenger her ja! Å ta frem jerngryta er nok ikke dumt, det skal jeg jammen meg gjøre, og prøver allerede å tenke på å spise ting som du nevner.
For min del så er det vektoperasjon for 6 år siden som gjør at jeg tar opp dårlig både jern og andre vitaminer. (Var helt bunnskrapt både på D-vitamin, kalsium, kalium, magnesium og B-vitamin nå i høst, men det har vært litt lettere å få opp de verdiene.) Jeg har vært utrolig slurvete med å ta tilskudd, selv om jeg skal det, så for min egen del så kan jeg ikke fortsette å være så lite complient som jeg har vært. Var velinformert om at jeg måtte ta tilskudd før operasjon, men likevel har jeg latt det skli ut.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat