Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-05, 11:16   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Lightbulb

Endringsarbeid og mestringsstrategi

Når vi skal legge om kostholdet vårt, så er det mange ting å tenke på. Vi skal endre både hva vi putter i munnen, hva vi tenker om det vi putter i munnen, og det endrer også vår adferd i sosiale settinger (når en skal på kino og pleier å spise snop, når en vil feste, og pleier å drikker sukkerdrinker, når en er i besøk og de serverer kake osv).

Noe av det jeg synes er aller viktigst når en er kommet litt i gang, er å kartlegge hvilke risikosituasjoner som finnes. Når er det aller vanskeligst for meg å opprettholde dette nye som jeg vet er godt for meg? Hvilke situasjoner trigger?

Å planlegge og gjennomføre det vi har bestemt oss for:


En viktig oppgave i forandring er selvsagt å faktisk gjøre det.
For de fleste vil det være slik at jo bedre forberet et endringsforsøk er, desto større er sannsynligheten for å lykkes. Dette er noe av grunnen til at nyttårsforsetter ofte mislykkes, fordi de bygger på spontane beslutninger som er uforberedte og mangler planlegging om framgangsmåte (i morgen skal jeg slutte å røyke *kaster pakken* ).
Når vi skal jobbe med oss selv er det fire hovedpunkter som går igjen som er viktig å ta tak i:


  1. Å ta kontroll over det som setter i gang den atferden du vil endre. Dette kan være fristelser (å bli tilbudt chips), bestemte situasjoner (på julebordet/fest/kino), følelser (etter en krangel med kjæresten) osv.
  2. Å gjøre noe annet som kan erstatte det du vil bort fra. Prøve å finne på noe som er uforenelig med gamle vaner og som samtidig er en god erstatning -noe som dekker de samme behovene som gamle vaner dekket.
  3. Å sørge for å belønne deg selv for dine framskritt.
  4. Å involvere andre i forandringsjobben, så de kan hjelpe deg med motivasjonen og gi deg støtte.
Det viktigste er ikke hvilken måte du velger å gå fram på for å forandre, men at du passer på å velge andre måter enn de du har mislykkes med tidligere. Det er viktig å ikke undervurdere hvor vanskelig det kan være å legge bort en uvane, eller komme seg ut av et avhengighetsmønster. Det kan være nyttig å ha flere ulike framgangsmåter tilgjengelig for seg selv underveis. Virker ikke det ene, så kanskje det neste virker, tilslutt finner vi noe som virker.

Jeg sammenligner det ofte med et barn som skal lære seg å gå. Barnet prøver og feiler, prøver og feiler, faller, og reiser seg igjen, prøver på nytt og på nytt til det mestrer. Det hadde ikke gått mange eksemplarer av arten homosapiens her på jorden dersom barnene gav opp etter første eller andre forsøk, og satt seg ned og sa: "Dette går ikke, jeg får det ikke til".

Stå på dette klarer dere!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat