Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 08:12   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Familiebasert behandling av fedme hos barn

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Akkurat det jeg ville kommentere, ja. Fett gir ikke økt blodsukker eller økt insulinnivå.

Dette er bare en observasjonsstudie og man kan ikke trekke årsakssammenhenger ut fra denne studien. At sedat livsstil har en sammenheng med overvekt og uheldig blodprofil betyr ikke at det sedat livsstil er årsaken til overvekt og uheldig blodprofil. Det er en sammenheng mellom iskremsalg og drukningsulykker (når det er varmt kjøper vi mer iskrem og da bader vi også mer) og mellom asfalterte veier i Norge og skilsmisser. Men årsakssammenheng? Nei.

Dr Lustig har en fin snutt om hva som skjer når man legger på seg: The Skinny on Obesity (Ep. 3): Hunger and Hormones- A Vicious Cycle

En snutt om hva Dr Lustig mener er årsaken til fedme hos barn: The Skinny on Obesity (Ep. 5): Generation XL

Hvem snakket om årsaken? Jeg kan ikke lese at de her trekker en slutning at det er inaktivitet som er årsaken til overvekt. Men du leser kanskje noe annet enn jeg...?
Men man kan godt se på sammenhengen i studien, eller? Jeg vet for lite om denne studien, men tenk om det i tillegg hadde stått: Barna med overvekt spiste et kosthold bestående av raske karbohydrater og transfett....i tillegg til det andre, da hadde man enkelt kunne sagt seg enig i at her må det være en sammenheng, eller er det også like lite sannsynlig som at is har sammenheng med drukning, siden dette bare er en observasjonsstudie, som du sier.

Overvekt er sammensatt, det vet vi jo, veldig sammensatt. Mer aktivitet og mindre tid foran pc og tv er et forhold som kan bidra til en bedre helse. Kosthold noe annet. Studien tar også for seg psykiske forhold, som sikker også er veldig viktig, slik at man gir en helheltlig støtte til de barna som er overvektige og som skal ned i vekt.
Jeg synes dette er interessant, og tenker at forskning som går inn på å finne ut mer om effekten av mer innetid foran pc, mindre utetid med aktivitet og lek, samt økt forekomst av ferdigmat med transfett og raske karbohydrater er bra. Med slik informasjon kan man f eks sette inne tiltak i skolen med mer aktivitet i skolehverdagen, man lærer kanskje like bra på et rebusløp i skogen, enn i en naturfagstime på skolepulten. Foreldre kan også få økt informasjon og bli mer bevisst om bruk av pc og sunnere kosthold.


Sist redigert av Vibeke-67 : 24-08-12 kl 08:17.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat