Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 15:38   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Familiebasert behandling av fedme hos barn

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hvem snakket om årsaken? Jeg kan ikke lese at de her trekker en slutning at det er inaktivitet som er årsaken til overvekt. Men du leser kanskje noe annet enn jeg...?
Men man kan godt se på sammenhengen i studien, eller? Jeg vet for lite om denne studien, men tenk om det i tillegg hadde stått: Barna med overvekt spiste et kosthold bestående av raske karbohydrater og transfett....i tillegg til det andre, da hadde man enkelt kunne sagt seg enig i at her må det være en sammenheng, eller er det også like lite sannsynlig som at is har sammenheng med drukning, siden dette bare er en observasjonsstudie, som du sier.

Du skrev dette:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

men jeg synes det var interessant dette med mindre bevegelse, at bevegelse faktisk har noe si (siden mange her inne hevder at det ikke har så stor betydning)

Du antydet årsakssammenheng, så derfor følte jeg for å si at man ikke kan trekke årsakssammenhengen at sedat livsstil fører til overvekt fra denne studien. Og det er som smgj sier faktisk motsatt: man blir sedat av å legge på seg. Man legger ikke på seg fordi man er sedat. Sammenheng er det uansett, men statistisk sammenheng sier ingenting definitivt om årsakssammenheng. Akkurat som at i mine eksempler med asfalterte veier og skilsmisse eller iskremsalg og drukningsulykker er det en statistisk sammenheng, men ingen årsakssammenheng. Det er usannsynlig at vi vil få færre drukningsulykker ved å forby iskrem eller færre skilsmisser ved å fjerne all asfalt.

Man kan ikke trekke noen årsakssammenhenger utifra en slik studie, nei. Ikke en gang kosthold av raske karbohydrater heller. Ikke fra en observasjonsstudie. Observasjonsstudier kan vise sammenhenger og antyde årsakssammenheng, men man kan ikke konkludere med det. En observasjonsstudie bare observerer hva mennesker gjør. Det er for mange variabler til å kunne konkludere årsakssammenheng. En generell helsebevisst person vil spise mer etter statens ernæringsråd med 55-60% grove karbohydrater, maks 30% fett, trener mer enn hvermannsen, røyker mindre enn hvermannsen, lager mer mat selv enn hvermannsen og så videre. En helsebevisst person gjør som regel mest riktig, men noe feil. For eksempel trodde man en stund at østrogentilskudd var bra. En observasjonsstudie viste sterk sammenheng mellom østrogentilskudd til kvinner og helsefordeler. Men når dette ble testet i en intervensjonsstudie så viste det at østrogentilskudd er negativt. I observasjonsstudien var det de helsebevisste damene som tok østrogentilskudd. De gjorde andre ting i hverdagen som veide opp for den negative effekten av østrogen. Noe riktig, noe feil.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Overvekt er sammensatt, det vet vi jo, veldig sammensatt. Mer aktivitet og mindre tid foran pc og tv er et forhold som kan bidra til en bedre helse. Kosthold noe annet. Studien tar også for seg psykiske forhold, som sikker også er veldig viktig, slik at man gir en helheltlig støtte til de barna som er overvektige og som skal ned i vekt.
Jeg synes dette er interessant, og tenker at forskning som går inn på å finne ut mer om effekten av mer innetid foran pc, mindre utetid med aktivitet og lek, samt økt forekomst av ferdigmat med transfett og raske karbohydrater er bra. Med slik informasjon kan man f eks sette inne tiltak i skolen med mer aktivitet i skolehverdagen, man lærer kanskje like bra på et rebusløp i skogen, enn i en naturfagstime på skolepulten. Foreldre kan også få økt informasjon og bli mer bevisst om bruk av pc og sunnere kosthold.

Ingen her sier at aktivitet ikke er viktig for helsa vel? Men nødvendig for å gå fra overvektig til normalvektig eller vedlikeholde normalvekt? Nei.

Men med så mange variabler, hvordan kan man trekke årsakssammenheng? Kanskje er litt tid foran en skjerm positivt for barna (slappe av i en ellers hektisk hverdag og bli mentalt stimulert) men dårlig kosthold gjør at de blir slappe og de blir da tilfeldigvis sittende foran en skjerm? Kanskje viser en intervensjonsstudie at mer tid foran en skjerm er gunstig for barnet så lenge det får skikkelig mat? Det kan vi ikke si noe sikkert om verken positivt eller negativt nå på grunnlag av observasjonsstudier.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat