Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-07, 19:48   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lurer på glykogenlagre.. tror jeg..

Opprinnelig lagt inn av Fridolina, her.

Finns det ingen grens på hvor mye karbs som kan lagres i kroppen?
de fleste tømmer ju sitt lager å kommer i ketose etter noen dager..


Det finnes ingen grense for hvor mange karber som kan lagres. Når glykogenlagrene er fyllt lagres overskuddet som fett. Men man må skille på type karber også.

Karbohydrater er en fellesbetegnelse for sukkerstoffer/stivelse, som omfavner "raske" karbohydrater som ris, pasta, poteter, hvitt raffinert mel (inkl. brød) OG selvfølgelig det verste av alt, nemlig sukker. De er lette å fordøye og gir energi. De "trege", som f.eks. grønnsaker/fiber er tyngre/ikke fordøyelige, har mye fiber og og ofte rett igjennom uten å lagres. (Det er disse vi ikke teller fordi de ikke lagres i kroppen).

Det er de raske karbohydratene/overskuddskarbene som opptas av kroppen og brukes som brennstoff vi må holde oss unna. Det er de som omdannes til glukose og glukose er kroppens førstevalg som brennstoff. Spiser du for mye karber av den raske sorten vil disse altså lagres som glukose, og trenger/bruker ikke kroppen all den glukosen forsvinner den ikke, den lagres - SOM FETT.

Glukose (blodsukker) lagres i muskler som glykogen. Glykogen er lange kjeder med glukose, som spaltes "til bruk". Kroppen har som regel et glykogenlage som normalt holder til 2-3 dager. Men brukes det ikke, forsvinner det ikke ut i løse luften, - overskuddet lagres altså som fett. Og er det først fett, sitter det der, og det blir ikke forbrent før glykogen lageret er tømt. Det blir det jo tømt aldri om man stadig fyller på mer enn kroppen trenger. Dvs. om man spiser underskudd av hva kroppen trenger av karber/glukose, må kroppen finne noe annet å forbrenne, - og først DA, etter 2-3 dager med tomme lagre, går kroppen over til å forbrenne fett.

Spiser du mye karber en dag, vil ikke lageret fylles helt opp og du kommer fortere i ketose. Spiser du mye karber lenger, vil lageret fylles, overskuddet lagres som fett og det tar langer tid å snu forbrenningen til fett igjen.

Det er litt mer komplekst enn det jeg har skrevet, men jeg håper dette var en forholdsvis enkel forklaring på en møysommelig prosess. Kroppen vår er en slags forbrenningsovn og det er mange ting som spiller inn, bla. glukagon og mange andre hormoner. Det er kjemi på høyt plan og jeg klarer ikke å forklare det på en lettfattelig enkel måte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat