Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-07, 22:14   #39
nala
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sør-trøndelag
Innlegg: 17
nala er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg har det samme problemet med min 10 år gamle sønn. Han er rund rundt magen, er aktiv med svømming og fotball og spiser godteri kun på lørdag, drikker svært sjelden brus.

Jeg er opptatt av at gutten skal få spise til han er mett, det er han som bestemmer når han er mett. Men det er jeg som voksen som bestemmer hva som er bra mat for kroppen hans.

Prioritet 1 er protein, det er byggesteinene i kroppen. Ren mat som kylling, rent kjøtt.

Prioritete 2 er riktig fett. Ordentlig smør og ikke margarin. Ikke lettprodukter.

Så kjommer karbohydratene. De skal være av den sunne, lavglykemiske typen. Grønnsaker og Lindbergbrød.

Skal vi ha taco så er det fullkornslefser. Ved pizza baker jeg grov pizzabunn. Tilbehør til middag er reven gulrot, blomkål, brokkoli, brekkbønner osv. Skysaus som har lite karber. Jeg begrenser frukt.

Nøtter som knask, vann å drikke for å slukke tørsten og er han sulten igjen kort tid etter middag ber jeg han drikke et stort glass vann siden han mest sannsylig er tørst.

Han elsker boller og lyst brød og er en karbojunkie uten like, kroppen hans skriker etter raske karbohydrater. Det er ofte spørsmål og direkte mas etter kjeks, is og boller. Men om vi er flinke og sørger for at kroppen får det den trenger av skikkelig næringsstoffer er jeg overbevist om at dette vil bedre seg.

Jeg spurte han om han kunne tenke seg å veie seg med jevne mellomrom så vi kunne overvåke hvordan vektutviklingen var og han fikk selv bestemme at han vil veies i slutten av hver måned, da vil han og måles slik at vi kan se om han er i ferd med å vokse inn i vekten sin.

Dette er en jobb vi gjør sammen, han skal ikke slankes, men lære seg å være mer bevisst på hva som er bra for kroppen. I den alderen han er nå lærer han å lage mat selv og det er nå man har innflytelse til å gi de grunnleggende gode rådene vedrørende kosthold.

Jeg er opptatt av at man ikke skal putte en rekke helsekosttilskudd i barn. Naturlig ren mat holder og om man er bevisst når man handler og lager mat så har man kommet langt.


Heisann

Takker for at du deler erfaringer med meg
Men hvor lenge har dere holdt på med dette og hvor mye har han evt. gått ned?

Sliter med å få sfo til å følge opp, derfor tenkte jeg at vi skulle ta det i skoleferien.
I år har skolen begynt med at barna skal ha med seg frukt hver dag å.
De får 10 min senere på dagen for å spise frukt.
Men jeg liker ikke dette. Vil helst at hun ikke skal spise så mye frukt....
For det er jo egentlig ikke så bra i forhold til karbo...

Noen som evt. kan råde meg ang. frukt med lite karbo?

Mvh.
Nala

__________________
Hilsen Nala
nala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann/egen Svar med sitat