Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-07, 06:48   #49
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Jeg må bare si at jeg syns det er litt dumt at tråden blir "ødelagt" av all de unødvendige diskusjonene som lett kunne vært tatt opp i en annen tråd. La spørsmålene i trådene bli besvart, og ta opp diskusjoner en annen plass.

Vi er tross alt voksne folk her inne så jeg vil tro at en følger de rådene man ønsker uansett hva andre mener. Vi respekt for den som lager tråden, og hold dere til tema.

Helt enig.

Det er ikke så lett å vite hva slags mat man kan gi til barn når man skifter over til lavkarbo. Bøkene er rettet mot voksne: overvektige eller evt. syke (eks. diabetes 2) og i de jeg har lest står det lite eller ingenting om lavkarbomat for barn.
Heller ikke noe om barn i forskjellige aldre.

Så da blir det jo å spørre her på forumet.

Jeg har et stort barn på 13 år (7.kl.), hun får en mer variert matboks med seg på skolen enn de fleste andre i klassen: Av og til er det 2 tynne brødskiver m kjøttpålegg/ost og salat under, eller "vanlige" brødskiver, (uten salat under) med en tomat ved siden av, litt frukt/gulerot. Andre dager har hun en typisk lavkarbolunsj med seg: ost i staver, salat og tomat, eller kyllingkjøtt og grønt. (grønnsaker hun liker, som agurk, paprika o.l.). Ost/kylling pakker jeg inn i aluminiumsfolie, det holder seg faktisk fint i romtemperatur et par timer. (de spiser ca. kl. 10.30.)
Ellers er måltidene felles hjemme, lavkarbo a la Fedon / Optimal Ernæring for henne, med litt mer ris / pasta (skjeldent) enn meg til middagen. (Vi spiser Basmatiris, enten naturris eller hvit.) Potet spiser vi når vi er på middagsbesøk hos noen: hverken jeg eller poden er noe særlig glad i den grønnsaken uansett.

Det tok lang tid for meg også å forstå hva jeg skulle gi barnet, eller handle inn av mat...
Først måtte jeg fostå at dette kostholdet faktisk er sunt, og så var det å sette meg inn i barns kosthold. Da hjalp det veldig å lese her på forumet, og evt. spørre om det jeg ikke skjønte noe av.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat