Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-15, 09:07   #24524
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er det tissing (katten setter seg ned for å tisse) eller der det markering? Selv kastrerte hannkatter markerer

Når en katt som "alltid" har vært sturen begynner å gjøre fra seg inne, er den usikker/misfornøyd med noe.

Det kan være sykdom, f.eks diabetes, den kan være misfornøyd med noe (nytt familiemedlem, ommøblering, for lite oppmerksomhet, ny katt hos naboen osv osv - rett og slett endringer i hverdagen), det kan også være noe som trigger markeringsbehovet. Har du f.eks begynt med nytt vaskemiddle, parfyme o.l siden det er klær den tisser på? Det er vanskelig å si og man må egentlig tenke igjennom når det startet, hvor det startet og det kan være noe spesielt som har utløst det. det er ikke alltid enkelt å identifisere det, men om man klarer å finne en årsak, er det og letterer å avverge atferden. OM du googler "katt tisser inne" finnes det mange råd om hvordan man skal forholde seg til dette. Om det vedvarer ville jeg definitivt tatt en tur til dyrlege for å utelukke sykdom.

Sjekk dette bla., her står det mye klokt: http://www.kattensvern.no/?side=urinmarkering

Takk for svar - fra alle som har svart

Han tisser (setter seg ned), så det er ikke markering.

Jeg begynte å lese litt på nettet i går og begynte å tenke på om det har vært noen forandringer i det siste. Min 18 år gamle sønn har en kjæreste som mer eller mindre har flyttet inn - dvs hun har ikke flyttet inn, men er hos oss "hele tiden", og det er helt klart en forandring for katten. Nå får han ikke komme inn og ut av rommet hans som han vil lenger foreksempel - står utenfor og mjauer litt sårt
Første gang vi oppdaget dette så tisset han regelrett oppi veska hennes!

Okke som, jeg tar han til veterniæren for å sjekke om det kan være noe medisinsk, det kan være greit uansett - tusen takk igjen for alle svar og råd!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :)