Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-10, 13:17   #1
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Helgod rullekake/kakebunn

Denne tror jeg også må kunne brukes som bunn etc., blir helt lik vanlig myk bunn, holdbar konsistens, lett tyggbar, god smak og farge.

Tilpasset oppskrift fra Sukrin.no:

4 egg [4 gr. karb]
100 g Sukrin
30 gr. hvetemel [20,1 gr. karb]
20 gr. glutenmel [4 gr. karb]
20 gr. mandelmel (kjøpt) [1,6 gr. karb]
20 gr. jyttemel (grønn med fiber) [12,2 gr. karb]
10 gr. fiberhusk
1.5 ts. bakepulver
3–4 ss. syltetøy [4 gr. karb pr. 100 gr. fra funksjonellmat.no]
smør/olje til smøring
------
Bland Sukrin og egg, pisk på høy hastighet til det blir skikkelig luftig eggedosis. Bland tørt i annen bolle og hell opp i eggedosisen, bland det inn på laveste nivå på maskin slik at du ikke får klumper (det gjør at det faller litt ned, men tykkelsen ble super i ovnen).

Mellomstor panne, bakepapir og smør papiret. Hell i røren, og fordel jevnt. 220°C grader i ovnen, i 7-9 minutter. Ta ut formen, legg et fuktig kjøkkenhåndkle over og snu med en bevegelse pannen opp-ned. Ta av pannen, og bakepapiret forsiktig.

Smør syltetøy (f.eks. lav karb versjonen fra funksjonellmat.no) utover. Jeg hakket et par ferske jordbær i småbiter med i fyllet (man kan bruke mye annet godt også, smørkrem etc.). Rull sammen til en sylinder og stram håndkledet rundt, la ligge en stund så kan du ta av håndkledet og servere. Legg den i en brødpose så den beholder fuktigheten.

Gir minst 20 tykke skiver. Antall karb pr. skive 45/20 = 2,3 gr.

Konsistensen/tykkelsen/størrelsen burde kunne brukes som perfekt kakebunn!


Sist redigert av Biggie Small : 10-05-10 kl 13:42.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat