Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-15, 08:54   #54
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: The Biggest Loser Norge

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Terapauten sa at noen reagerer psykisk på for mye kortisol og adrenalin, mens andre tar det somatisk.

Kan nok stemme det. Adrenalin og kortison er ikke galt i seg selv, vi trenger det jo for å være på alerten, problemet er når vi får forhøyet stress over lengre tid og ikke klarer å regulere det ned.

Avspenningsøvelser, psykomotorisk fysioterapi og lignende kan hjelpe til å håndtere stresset slik at det ikke "setter seg" så lett i kroppen. Og en kan lære seg selv å tenke annerledes, slik at en ikke lager katastrofer av alt, og det vil jo også minske stresset. Det er ikke gjort på en dag, men det kan hjelpe.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ja, da gjelder det å behandle årsaken og ikke bare symptomene. Nytter ikke trene og spise mindre/rett hvis man ikke tar bort årsaken, i denne sammenheng, stress.

Ja, jeg ville jo ha sagt at årsakene kan være så mangt (arv, oppvekst, lærte strategier), men jeg skjønner hva du mener. For mange (ikke alle) handler overvekt om mer enn matinntak og aktivitet, og da må man gjøre noe mer enn å spise bedre og trene.

Når det gjelder Biggest Loser, så beviser jo programmet at det fint går an å få til masse, "bare" ved endring av kosthold og masse trening. Jeg mener altså ikke at det er feil, det går an å angripe vektproblemer på flere måter. Jeg mener bare at for noen (sånne som meg) er det ikke nok i det lange løp.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat