Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-06, 03:02   #19
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Ikke veldig mange kilo, men noen ...

Jeg er fremdeles ca 20 kilo unna maalet, saa min historie er langt fra avsluttet, men jeg har gaatt ned 15 kilo siden slutten av januar, og naar jeg tenker over det saa er jo det helt fantastiske rsultater Spesielt med tanke paa at jeg de siste 10 aarene har gaat stikk motsatt vei uansett hva slags sprell jeg har forsoekt, hardtrening, lavkalori, vegetar, lavfett, har testet mye og hver gang har jeg opplevd det samme som saa mange andre. Det gaar fint ett par uker mens motivasjonen er skyhoey og viljestyrken som staal, men vekta gaar utrolig langsomt ned hvis noe i det hele tatt (som vegetarianer gikk jeg opp MYE i vekt) foer den store sprekken kommer og man naermest desperat etter naering propper inn hva som helst. Jeg har aldri noen sinne foer greid aa holde meg til ett opplegg saa lenge som jeg har gjort naa.
Det som viste seg aa bli vendepunktet i mitt liv var ett nettintervju med Skaldeman paa dagbladet.no, etter mange fiaskoforsoek med lavkaloridiett, ble jeg umiddelbart fasinert av ett opplegg der man ikke trengte aa styre unna mat den maten som jeg er saa glad i. Sant aa si saa hadde jeg minimale forhaapninger da jeg startet og regnet med at vekta vill gaa opp med alt fettet jeg begynte aa spise. Jeg sa til meg selv: "Du faar teste i en uke, dersom du gaar opp i vekt er det slutt, gaar du ned faar du holde paa saa lenge du gaar nedover".
Starten var toeff, jeg fikk veldige sukkerabstinenser, hodepine, slapphet og en foelelse av at jeg var i ferd med aa bli skikkelig forkjoela satt hard og lenge. Forbloeffelsen var stor da jeg gikk paa vekta etter en uke: uten aa ha gaatt sulten ett sekund hadde jeg mistet flere kilo! Det er aarevis siden jeg har gaatt paa en vekt og veiet mindre enn jeg gjorde sist.... Siden har jeg bare fortsatt, og kiloene forsvinner en etter en i meget makelig tempo, men det passer meg helt utmerket.
Med 15 kilo mindre har jeg begynt aa spille fotball igjen saa smaatt, noe jeg har savnet forferdelig de siste aarene, og jeg merker naa at musklene i armer og bryst som tidligere var vel gjemt under god fettpolstring naa er mye mer fremtredende, jeg sitter aa klemmer paa meg selv hele dagen og er helt forelsket i min nye og strammere kropp. For noen dager siden fikk jeg en aha opplevelse, jeg gikk forbi ett butikkvindu og saa speilbilde av meg selv. Foer ga deg meg alltid en vond foelelse av at jeg var mye tjukkere enn jeg selv trodde i mitt eget hode, men denne gangen ble jeg forbloeffet: "Heisann, du ser jammen sprek ut om dagen" sa hjernen til seg selv.
Det viktigste jeg har faatt ut av mitt nye liv er folelsen aa selv ha kontroll og vaere sjef over vekta i steden for foelelsen av aa famle i blinde mens overvekten trykker en lengre og lengre ned. Det er en befrielse som er helt uvurderlig.
Hemmligheten for min del til aa faa dette til aa virke ligger i at jeg har lagt opp til ett kosthold som jeg vet jeg kan makte. Jeg foelger antagligvis ingen av lavkrbofilosofiene, men spiser som jeg vil basert paa det jeg naa vet om hva som skjer naar visse ting kommer inn i kroppen. Jeg vet at en diett med strenge regler ikke ville fungert for meg, jeg er ikke typen som planlegger i detalj hva som skal spises og naar. Jeg tenker defor overhodet ikke over hvor mye fett jeg har spist og hvor mye proteiner f.eks. jeg proever bare aa vaere bevist paa aa ungaa karbohydrater saa mye som mulig. Jeg er heller ikke noeye med soetstoffer etc. og unner meg uten saa mye som ett fnugg av daarlig samvittighet lettbrus til maten hvis jeg vil ha det. Dessuten, hvis jeg foeler for aa spise 'ulovlig' mat saa gjoer jeg det ogsaa uten skrupler, pizza eller pommes frittes f.eks. selv om det selvsagt hoerer til sjeldenhetene. Det eneste jeg er veldig streng paa er raffinerte sukkervarer, ingen sjokolade eller brus eller slikt, selv om hvis anledningen passer seg saa tar jeg en boks cola ogsaa. Antagligvis kunen jeg gaatt ned raskere i vekt med ett mer optimal;t beregnet kosthold, men for meg er det mye viktigere at jeg trives med spisemoensteret mitt enn at vekta gaar ned fortest mulig.

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat