Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-07, 15:58   #3
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fet ost gjør deg mager

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Leste det. Det slo meg at forskerne nok likevel styres av sine dogmer, for de tror ikke fettet selv i osten kan være grunnen til at fete oster er slankende. De styrende mytene skal jo ha det til at mettet fett er djevelen selv.

Jeg leste det samme i dag morges. I artikkelen ble det nevnt at det var innholdet av CLA i melkeprodukter som hadde denne effekten. Jeg har alltid fått høre av leger og ernæringsfysiologer at melkefett hører til blant de farlige fettypene som fører til høyt kolesterol.

Noen forskere sier også at CLA tilskudd har liten til ingen effekt og at folk med diabetes bør holde seg unna det fordi CLA tilskudd kan øke blodsukkeret.

Jeg tror det hele kan kokes ned til at fett og karber ikke hører sammen og er en ugunstig kombinasjon. Lavkarbo og fett er en helt annen sak. Fet mat og sikkert fet melk og ost øker metthetsfølelsen og gjør at man føler lengre mett. Jeg har gjennom å lese GI lister fått inntrykk av at helmelk har en lavere GI enn f.eks. skummet melk. Sikkert fordi fetter hindrer rask oppsugning.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat