Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-10, 15:38   #19
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner sliter litt med å få i seg anbefalt mengde karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Kira71, her.

Jeg tror også at du er trøtt og slapp og ikke går ned i vekt fordi du spiser altfor lite. Men du trenger ikke nødvendigvis spise så mye større mengde mat. Her er noen tips: Ta med deg egen dressing på jobben. Stek bacon i bittesmå biter og bland det med creme fraise og evt litt salt og pepper. Putt det i en bitteliten tett tuperwareboks eller lignende. Det er sinnsykt godt! (fikk tipset fra www.lenabeatrice.net) Stek bacon i stedet for skinke til frokost. Stek egget i smør i stedet for å koke det, det blir du ikke så "stinn" av og da orker du kanskje to egg. I stedet for cottage cheese til middagen, lag hollandaisesaus av ett egg. Det er nydelig til både svin og ikke minst asparges.

Her er min enkle oppskrift på hollandaise for en person:
(min favorittsaus, lages på få minutter)
Smelt ca 50 gram smør. sett til siden. ta en eggeplomme og 1 ss vann i en liten kjele, varm opp på veldig lav varme mens du rører konstant. Når det begynner å tykne (blir boblete men ikke kokende) tar du i litt og litt smeltet smør mens du rører konstant. så tilsetter du en god sprut sitronsaft og evt litt pepper. Salt er ikke nødvendig hvis du bruker vanlig smør, bruker du usaltet kan du salte.

VELDIG viktig at dette ikke koker til å begynne med. da får du en veldig dårlig eggerøre... Har du en vanskelig komfyr, rør i smøret mens du har eggeblandingen i vannbad, da er det lettere å kontrollere. Hvis sausen allikevel skulle skille seg på slutten (skjer de beste kokker) kan sausen spises for det, smaker godt, men ser ikke så pen ut.

Litt morsomt å tenke på at før jeg begynte denne kuren hadde jeg aldri smakt hollandaisesaus eller ekte bernaise, det var jo så fetende.... bernaise lagde jeg lettvarianten fra pose av, kokt på skummet melk eller vann... urk!

Takk Kira, jeg skal prøve dine ideer! Kantine på jobb er av den magreste typen så hvis jeg skal ha fett må jeg nok ta det med. Jeg klarer ikke å spise så tidlig på morgenen så jeg kan ta med istedenfor å kjøpe kokt egg osv...jeg skal prøve å fortsette litt til...

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat