Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-10, 01:04   #168
NinaES
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: tromsø
Innlegg: 12
NinaES er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hallo Pål.
Kanskje litt seint å svare på denne tråden. Men har bare et spm ang kolesterol og hjertesykdom. Noe jeg ikke skjønner...
De som har familiær hyperkolesterolemi mangler visstnok reseptorer på cellen som tar imot LDL, og sender kolesterol inn i cella(stemmer?)..
Så de har skyhøyt nivå av kolesterolinnholdige lipoproteiner i blodet, og dør ofte av hjerteinfarkt i mange ganger svært tidlig alder...
Hvorfor??
Synest de bevisene og meningene i dag om at kolesterol ikke fører til hjertesykdom er meget troverdige. Men dette skjønner jeg bare ikke...

Vet heller ikke helt hvor kolesterol kommer inn i et hjerteinfarkt heller egentlig... Danner det plakket, eller fyller revner i ustabilt plakk som sprekker slik at åren tettes igjen? Har vært greit å finne ut dette..

Det jeg har hørt/sett en animasjon av, er at når det er mye kolesterol i årene, diffunderer lipoproteinmolekylene gjennom epitellaget i åreveggen og skaper plakk... Men virker litt rart d og, hmm ikke bare bare dette her...

Hilsen Nina

NinaES er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlig, rein steinalderkost Svar med sitat