Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-10, 11:44   #169
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av NinaES, her.

Hallo Pål.
Kanskje litt seint å svare på denne tråden. Men har bare et spm ang kolesterol og hjertesykdom. Noe jeg ikke skjønner...
De som har familiær hyperkolesterolemi mangler visstnok reseptorer på cellen som tar imot LDL, og sender kolesterol inn i cella(stemmer?)..
Så de har skyhøyt nivå av kolesterolinnholdige lipoproteiner i blodet, og dør ofte av hjerteinfarkt i mange ganger svært tidlig alder...
Hvorfor??
Synest de bevisene og meningene i dag om at kolesterol ikke fører til hjertesykdom er meget troverdige. Men dette skjønner jeg bare ikke...

Vet heller ikke helt hvor kolesterol kommer inn i et hjerteinfarkt heller egentlig... Danner det plakket, eller fyller revner i ustabilt plakk som sprekker slik at åren tettes igjen? Har vært greit å finne ut dette..

Det jeg har hørt/sett en animasjon av, er at når det er mye kolesterol i årene, diffunderer lipoproteinmolekylene gjennom epitellaget i åreveggen og skaper plakk... Men virker litt rart d og, hmm ikke bare bare dette her...

Hilsen Nina

Hei Nina

Det er riktig at de med familiær hyperkolesterolemi (FH) har en LDL reseptor defekt som gjør at cellene sliter med å ta opp kolesterol fra LDL. Hver andre mann og hver tredje kvinne med FH får hjerteattakk før 60.

Men, det at mennesker med FH har mer hjertesykdom og samtidig mer LDL i blodet betyr ikke automatisk at LDL forårsaker hjerteproblemet. For å komme til den konklusjonen må du allerede ha bestemt deg for at LDL forårsaker hjerteattakk.

FH er en sykdom som påvirker kroppen på mange måter. Høye LDL nivåer er bare et av symptomene. Det finnes for eksempel andre tilstander som også gir skyhøye kolesterolverdier, men som ikke gir økt risiko for hjerteattakk.

Det er heller ikke en sammenheng mellom grad av aterosklerose og LDL nivå hos dem med FH og det hjelper ikke å senke kolesterolet hos dem heller. Om man tror at høyt kolesterol fører til hjertesykdom må man også forklare alle tilfeller av hjertesykdom hos dem med lavt kolesterol og mangelen på hjertesykdom hos svært mange med høyt kolesterol.

Dette er et litt komplisert tema og det er mye fysiologi å ta hensyn til, men det at mennesker med FH både har økt risiko for hjertesykdom og har høye LDL nivåer betyr ikke at LDL forårsaker sykdommen. Vitenskapelige studier støtter ikke denne hypotesenog den er derfor usannsynlig.

Animasjonen du sikter til er nok bare en standard folkelig forklaring. Den er forenklet så mye at en femåring skjønner det, men også så mye at det blir helt feil. Selv om det er ting som tyder på at visse typer LDLmolekyler er involvert i dannelsen av ustabilt plakk, som kan sprekke og føre til blodlevring og dermed blodpropp, er selve mekanismene fortsatt uklare. Jeg synes hypotesen som legges frem her er interessant http://www.nmsociety.org/App_Themes/...20Ravnskov.pdf.

Evnen til å danne blodpropp er også en viktig del av mekanismen bak hjerteattakk. Personer med FH har også endringer i et gen som styrer prothrombin som øker blodlevringen. Personer med FH har også oftere økte nivåer av fibrinogen og andre faktorer som bidrar til økt blodlevring. Disse faktorene kan forklare økte hjerteattakk hos dem med FH.

Husk at; bare fordi to faktorer opptrer sammen, betyr ikke det at den ene forårsaker den andre.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat