Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-15, 22:24   #33
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Melk trigger smerter?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Den jeg har spist på Kreta har ingen utpreget geite-/sauesmak, ikke slik som geitost i alle fall, men yoghurten har kanskje ikke det. Men vil homogenisert geite-/sauemelk være bedre enn kumelk?

Er det én ting jeg har lært... så er det at kropper er forskjellige og at å lage altomfattende regler ikke fungerer.

I melk er det flere elementer
- pasturisering
- homogenisering
- melkeprotein (forskjellig mellom ku, sau og geit - ku kan dessuten deles i a2 og a1 ref https://en.wikipedia.org/wiki/A2_milk)
- melkesukker/laktose (jeg mener dette er likt for ku/sau/geit)

Hva det er som plager nettopp deg må du nesten selv finne ut.

Det enkleste er kanskje å bare prøve geitemelk/geitemelkprodukter separat. De er relativt lette å få tak i og dermed teste. Dersom du ikke tåler geitemelk så har du sannsynligvis utelukket at det er proteinet du har problemer med og at det dermed må være en av de andre faktorene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat