Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-05, 00:33   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hmm er ikke Lindberg egentlig en lavkarbo/lavfett-diett? Nå spiser man jo endel karbo på Lindberg i forhold til feks. Atkins, men Lindberg har jo selv omtalt dietten sin som lavkarbo. Eller, når dere snakker om at lavkarbo/lavfett IKKE fungerer, snakker dere da hovedsakelig om dietter med veldig lite karber?
Hva da med South Beach? Den er vel en ordentlig lavkarbo/lavfett-diett, eller har jeg misforstått? Den funker jo som bare det, selv om jeg ikke vil kalle den direkte sunn.

Nei, Lindberg er ikke lav fett - det er lagt veldig stor vekt på fett i Lindberg kostholdet (som på Atkins vedvarende).

Jo, Lindberg er lavkarbo - spesielt sett i forhold til "vanlig norsk kosthold), men ikke sååååå lavkarbo som Atkins i de innlendende fasene og Ketolyse.

Ja, lavkarbo/lavfett som ikke funker - er på Ketolyse og Atkins Induksjon/vedvarene hvor karbene ligger lavt. Fettet hjelper på fett forbrenning, men er man ikke i ketose har det ikke samme effekten. Det er derfor man på Atkins spiser mindre fett ettersom man beveger seg oppover stigen på vedvarende og til slutt går ut av ketose. Som Hede poengterer så spille inntak av proteiner en stor rolle.

South Beach er i lavfett/lavkalori i fase 1 - hvor man heviser til lettprodukter hele tiden (og da funker den jo som enhver GR lignende sak), men leser man boka er den i realiteten ikke så lavfett allikevel når man kommer videre i fasene ! Boka er full av selvmotsigelser - og ikke bare på fett, men hva slags mat man kan spise. Så vidt jeg har forstått er ikke South Beach beregnet på at folk skal være i ketose. Ser heller ikke om South Beach har noen karbegrense slik Atkins og Ketolyse har. Den hensviser til GI, men det finnes ingen GI tabell i boka. South Beach i basis en kopi av Atkins som "liksom" er gjort om til lav fett, samtidig som man utover i boka kan lese at man kan spise fett allikevel.... Dr. Agatston sier selv at South Beach ikke er hverken lavfett eller lavkarbo (side 3 i den engelske utgaven av boka) - "man skal spise de riktige karbene og det riktige fettet".......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat