Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-05, 09:49   #11
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Heisann

Det var denne tråden som opprinnelig trakk meg til karbojunkie! Så da er det kanskje på tide å beskrive hvordan jeg har opplevd mine problemer med candida.
Jeg brukte Atkins-dietten som rettesnor for å kurere en voldsom candidainfeksjon etter to tette antibiotikakurer. Jeg levde på induksjonsdietten et halvt år, og i løpet av den tiden forsvant så godt som alle symptomene. Jeg hadde fremdeles tendenser til litt eksem, men det var mye, mye bedre enn tidligere.

På Montignac-dietten gikk jeg mye mer, raskere og lettere ned i vekt, og jeg følte meg sunnere enn på Atkinskuren (jeg skriver kur med vilje, siden det for min del dreide seg om en svært streng og langvarig kur for å kurere et problem). Flere av Montignac's råd, slik som å ikke spise frukt sammen med grønnsaker og brød, ser vi jo over, så den dietten rettet seg nok også mot candidaproblemene mine.

I fjor sommer var jeg egentlig veldig fornøyd med livet, jeg hadde fikset vekta, var i god form og det føltes som om alt var i balanse. Men jeg hadde noen små problemer som sporstoffene i ølgjær kunne fikse. Siden jeg hadde noen mistanker til gjær allerede tok jeg ikke levende ølgjær, men tabletter. Resultatet var en voldsom allergisk reaksjon med kløe, utslett og dramatisk økning av gamle plager. Jeg kuttet straks ut tablettene, og kroppen vendte tilbake til noen lunde balanse - helt til jeg spiste brød på en konferanse. Resultatet meldte seg i løpet av få minutter: Jeg klødde over alt hvor jeg vanligvis fikk eksem. Etter noen uker uten brød var jeg bedre, så på neste konferanse holdt jeg meg unna ting med gjær i. Igjen fikk jeg kraftige reaksjoner. Dette fortsatte å skje hver gang jeg spiste noe som frigjorde litt mer blodsukker enn vanlig i kroppen.

Etter jul kjøpte jeg en pakke Dida, fjernet alt med gjær helt fra dietten min, og satte meg selv på kur. Det var så virksomt at jeg lurte på om jeg var allergisk mot tablettene, for jeg ble kjempedårlig straks jeg tok dem. Det var da jeg sjekket nettet og oppdaget utdøingssymptomene. Ren stahet gjorde at jeg fortsatte forbi kvalmen, slappheten, leddsmertene og allergiutslagene, og etter ei uke var jeg friskere igjen.

Siden har jeg forsøkt å finne ut hva og hvordan jeg reagerer. Jeg kan spise speltmel, og litt hvete så lenge jeg ikke overdriver. Ting med bakepulver går greit. Men speltmel og gjær gir straks tilbakeslag. Vin går greit, det er tydeligvis ikke de proteinene jeg reagerer på. Øl liker jeg ikke, så det tester jeg ikke. Sukker er ikke helt greit, men gir mye mindre utslag enn gjær, og deet må store doser til.

Dette tyder på at mens jeg har klart å dempe overveksten av candida, og ikke har en indre flora som blomstrer opp med det minste sukkergram lengre, har jeg utviklet allergi mot en del gjærsopper.

Jeg har ikke vært diagnostisert med tanke på denne type allergier. Som så mange andre opplever jeg at legen ikke liker å lytte. Men dette er jo noe som i stor grad er knyttet til livsstil og kosthold, og jeg må uansett gjøre den viktigste jobben selv. Og omleggingen av kostholdet, kunnskap om mat og litt systematikk når jeg observerer effekten av mat på kroppen hjelper godt.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat