Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-06, 14:49   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fett, Lindberg og pcos

Jeg ville kanskje ha kuttet ut majonesen (med mindre den ikke er hjemmelaget). Litt majones er nok OK, men den inneholder jo transfett da. Ellers kan du godt kutte ned på fløte og rømme, - men det er absolutt ikke nåødvendig å kutte det ut. Lindberg er adskillig mer liberal på fettet nå (siste utgave av Kost i Balanse - "Fedons Metode" viser en klar endring - så løp & kjøp !). Det er feil at Fedon anbefaler lite fett. Fedon anbefaler riktig fett.

Du må nesten velge om du vil følge et kosthold med mindre fett og mer karbohydrater, eller færre karbohydrater og mer fett og protein. Velger du det siste, så kan du tillate deg mer fett i kosten. Fettet bør helst komme fra flere ulike kilder, særlig fra nøtter, frø, avokado, olivenolje og rapsolje, men gjerne også fra kokosfett. Velger man naturlig ubearbeidet kokosfett, som f.eks. Cocosa Pure, er det ypperlig til steking fordi det tåler høye temperaturer godt. Extra Virgin Cocosa kan brukes som kost tilskudd og i smoothies og milkshake etc. Kokosfett inneholder også mye mettet fett, men mange av fettsyrene er såkalt kortkjedede og dermed ikke kolesteroløkende. Disse kortkjedede fettsyrene forbrenner bedre og kokosfett bidrar dermed ikke med like mange effektive kalorier som andre fettyper. Noen av fettsyrene i kokosfett har til og med antibiotiske egenskaper.

Så uansett hvilken retning du velger - er fett OK så lenge det ikke er transfett !

Også ville jeg absolutt ha spist mer grønnsaker (du nevner svært lite her, men det kan jo hende du spiser mer ....)
Lindberg sier klart at ALLE måltider skal bestå av proteiner, fett OG antioksidanter/grønnsaker !! Se her: Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat