Vis enkelt innlegg
Gammel 21-06-08, 11:04   #19
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Hva skal jeg gi 1 åringen?

Jeg var veldig nøye for noen mnd siden men det har sklidd litt ut. Før mars hadde han aldri smakt juice eller saft. Og så fikk han omgagsyken og det eneste vi fikk i han 1 dl av i døgnet var solbærsaft. Da hadde vi prøvd det meste. Morsmelk har jeg ikke hatt siden han var 10 uker gammel så det var ikke et alternativ. og MME ville han ikke ha. Etter denne omgangsyken gikk vi tilbake til vann og MME. Men etter noen uker fikk han diare igjen. og denne varte frem til mitten av mai 2 uker etter vi hadde fjernet melk fra hans kosthold. Siden vi da ikke kunne gi han MME og vi brukte lang tid på å vende han til soya mme så måtte vi få i han mye veske. Gutten er ikke spesielt glad i vann. Han tar en slurk og skyver vekk koppen. Dette har han alltid gjort men jeg har ikke gjort noe med det siden han har drukket store mengder MME. Men nå måtte han ha veske siden det rant ut i andre enden. Då da kaputlerte jeg til 1 juice kartong for dagen. Som oftes så kjøper jeg Roald dahl juice som er frukt,bær og vann. Smaker egentlig høgg fordi bærene er ganske sure. Men gutten elsker de så da er det jo greit. Nå får han ikke lenger en for dagen. Men en slurk av min Juice av og til. Men jeg kommer nok ikke til å ta i fra han en slurk juice når vi har det siden han vet godt var det var.

Og så spiser han jo ikke grøt lenger. Det spytter han ut og lager fint grøtmerker ut over hele kjøkkenet. Men jeg lager velling til han av og til. Putter noen skjer med grøt oppi MME flasken hans på kvelden om han ikke har fått i seg så mye brød til kvelds. Det elsker han og tømmer hele flasken. Det handler nok veldig om å klare det selv. Så han får litt god havregrøt (og bygg og hvete/spelt. Siden det bare finnes 3 ferdig grøt typer uten melk og ingen av de er ren havre). Og så får han av og til litt ris melk, som er søtt som py og like mye karbohydrater som juice. Men jeg tenker at de karbohydratene ødelegger ikke like mye som VANEN av å drikke juice hele tiden. for det er jo melk på en måte. At jeg vil heller bygge gode drikkevaner. Jeg tror ikke at litt mer karbohydrater skader han nå. Men jeg tror at om vi lager en vane om å spise og drikke mye søtt så vil det skade han over tid.

Av og til får han og en småbolle når vi er ute på tur og jeg har glemt å ta med matpakke til han. Noe jeg som oftes husker. Fordi det er mye lettere å spise med 4 tenner enn et rundstykke. Og jeg får jo ikke lov å hjelpe han sånn at jeg kan grave ut innmaten. Bollen har hard skorpe.

Kom gjerne med tips til hva jeg kan gi han istedenfor. Men av og til så skjer det ting som gjør at det ikke like lett å holde på prinsipper.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat