Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 11:10   #57
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Takk for tålmodigheten! Jeg ser jo at jeg bidrar til forvirring med å bruke begreper på en noe unøyaktig og lite vitenskapelig måte... Jeg beklager dessuten uttrykket "henfallen til gamle kaloriteorier".



Jeg foretok sporadiske beregninger av hvor mye energi maten inneholdt. Det er klart at her er det slingringsmonn. Allikevel var forskjellen i energiinnholdet så stor før og etter min kostomlegging at jeg syntes det var bemerkelsesverdig. At aktivitetsnivået var tilnærmet identisk gjorde det jo ikke noe mindre bemerkelsesverdig for meg. Forklaringen må jo da ligge i at kroppen bruker opp eller kvitter seg med energien på en annen måte.

Mulig det er kombinasjon av høyere kroppstemperatur, mer energikrevende metabolisme og mer energirik avføring?



-

Utvilsomt. Energien er konstant. Men kroppen er et meget sammensatt varmesystem (nærmest et kaos, for å bruke et begrep fra fysikken). Energi kan ta mange baner — ikke bare gjennom enzymer, men via gjæring av bakterier. Fiaf er en faktor vi bør vurdere.

Generelt er det kjent at fett ikke øker termogenesis betraktelig, mens protein øker den mer, og karbohydrater aller mest. Her øker ikke et ketogent kosthold termogenesis. Istedenfor forsvinner mer i avføringen. (Merkelig nok virket ikke den ketogene kosten vanndrivende. Hm.)

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat