Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-08, 01:21   #1
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel
Exclamation

Hørt du hørt om Fruktose malabsorbsjon?

Hva er fruktose malabsorbsjon?

Sitat:

Fruktose malabsorbsjon er når tynntarmen ikke kan bryte ned fruktsukker i mindre molekyler, slik at det kan opptas i kroppen. Derfor kommer fruktosen ned i tykktarmen hvor den blir omdannet til fettsyrer, karbondioksid og hydrogen. Disse gassene lager ett veldig press her nede som forårsaker oppblåsthet, smerter og diare. Siden fruktosen ikke blir sugd opp av tynntarmen kalles det malabsorbsjon(det motsatte av absorbsjon).
I tykktarmen vil og fruktosen trekke til seg væske og på den måten kunne medføre mangel på andre næringsmidler som ellers hadde blitt sugd opp. Kan da føre til ulike mangeltilstander. fruktose malabsorbsjon opptrer oftest i voksen alder, men kan diagnostiseres hos barn.

Symptomer
Symptomer er ganske like laktose intoleranse, og kan ofte forveksles med dette. Dette medfører bla diare, oppblåsthet og smerter i området rundt tarmen. Men og andre symptomer er forekommende som: Humørsvingninger, mental ubalanse, tretthet, jernmangel, mangel på andre næringsstoffer. På lang sikt medfører dette anemi, dårlig hår og negler, generell nedsatt helse og osteoporose.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp


Jeg må helt ærlig si at jeg ikke hadde hørt om dette før ei venninne av meg fortalte meg det. Og det er jo veldig interessant lesing!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat