Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-08, 12:05   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hørt du hørt om Fruktose malabsorbsjon?

Hmm, etter det jeg forstår blir fruktosen tatt opp i tarmen og sendt til levra, da bare denne kan klare å metabolisere fruktose. Om ikke tarmen tar opp fruktosen, men går til tykktarmen hvor den jo ikke skal være, blir det nok baluba ja, akkurat som lactose lager baluba.

Dersom man ikke tåler et stoff i magen har det vel en tendens til å lage betennelsestilstander akkurat som glutenintolerans, lactoseintoleranse, etc, etc. Det forstyrrer optimal opptak av næringsstoffer i tynntarmen, påvirker immunforsvar, etc, etc.

Fruktose er en monosakkarid akkurat som glukose og galactose. Fruktose og glucose taes opp etter at de evt er spaltet fra disakkarider/polysakkarider. Galactose i lactosen må spaltes vha enzym i magen (lactose -> glucose og galactose)

Rett på meg om jeg tar feil :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat