Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-10, 23:59   #59
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Du er nå radikal nok ihvertfall Du senker den glykemiske indeksen ved å se måltidet under ett. Ungene mine liker poteter de,med saus på også. Jeg vil at de skal kunne spise en vanlig middag hos besteforeldrene sine uten at det blir noe oppstuss over det.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Et allsidig kosthold er bra, men hvorfor i all verden gir du barna poteter? Akkurat poteter er jo noe de aller fleste barn er glade for å slippe å spise, så den høyglykemiske matvaren er enkel å kutte ut.

Dette med at man trenger karbohydrater fordi man er aktiv er en misforståelse. Man tåler karbohydrater bedre hvis man er aktiv, men man trenger dem ikke.
Det er nok ikke meg som har misforstått nei...Jeg ser ikke noen grunn til at mine normalvektige barn skal være i ketose. For det er jo det du sier hvis du utelukker mer eller mindre alle karbohydrater.Tvert i mot, jeg ser ingen grunn til IKKE å gi dem sunne karbohydrater.

Hvis du leser i ketolyseboka s 82-84 står det bla at kuren ikke er et anbefalt kosthold for normalvektige, og når målvekta er nådd skal man sakte men sikkert reintegrere karbohydrater i kosten. S 84: "Av de 150-200g karbohydrater du etterhvert kan tillate deg å spise hver dag, bør det meste komme fra grønnsaker og salat, noe frukt og noen tynne skiver grovt brød"

Masse frukt betyr masse fruktose. Fruktose er en av de verste sukkerartene for kroppen. Dessuten er vel myten om antioksydanters fortreffelighet tilbakevist for lenge siden. Vitamininnholdet i frukt er så lavt at det kan man se bort fra i de fleste sammenhenger.
Kokeboken "Naturlig Slank"Av Fedon s 68: "Mange typer frukt har lav glykemisk indeks, noe som skyldes det høye inntaket av fiber og fruktose som søtstoff." .."Fruktose har en lav glykemisk indeks"..."Selv om du alltid må spise mer grønnsaker enn frukt, er frukt meget viktig for en kost i balanse. Frukt er en svært viktig kilde til vitaminer, mineraler og andre antioksidanter. Appelsiner gir mye kalium, folat og vitamin c. Bær gir endel jern."

Uttalelsen "Havregryn eller andre sunne kornblandinger" er et paradoks. Det blir i prinsippet det samme som å snakke om sunne tobakksblandinger.
????? Jeg håper du ikke har små barn, hvordan skal kroppene deres noen gang lære å håndtere en vanlig forbrenning. De vil jo ikke få alle måltid hjemme for alltid. Korn er sunt det,det er bare å velge riktig type. Kli f. eks. Korn er rikt på fiber, som er bra for fordøyelsen og tarmer.

Noen - kanskje de fleste - tåler korn ganske bra uten å få betydelige plager, men sunt vil det aldri bli. Les boken til Lutz; "Bedre uten brød".
Fedon (samme boka) sier følgende om brød, s 72: Hvor sunt er det å spise brød? Vel, i prinsippet trenger vi ikke å spise kornvarer det hele tatt for å leve sunt og lenge. Men hele gryn inneholder både protein,fiber, stivelse og mineraler. Sånn sett bidrar de ernæringsmessig positivt til kostholdet, så lenge de ikke dominerer for mye og fortrenger andre matvarer."

For noen år siden syntes mange at det var for drøyt med røykfrie restauranter, i dag er det ingen som vil tilbake.
Det er helt uholdbart å sammenligne røyk og korn/brød/karbohydrater. Karbohydrater er ikke farlig for normalvektige!Det er jo ikke karbohydratene i seg selv heller som er skadelige for mange, men en kombinasjon av MENGDE på inntak, og dårlige kostholdsvaner med dårlig måltidssammensetning. Om noen år er sukkerfrie bursdagsselskaper også blitt en vane.

I vår familie er det ihvertfall ikke slik at det er bursdagsselskaper hver uke.

Hva du velger å stappe i din egen kropp er din sak, men det er synd om du framfor å gå forann som et godt eksempel for dine barn heller blir til et skrekk eksempel fordi du trer en unormal levemåte ned over huet på dem, og som ingen vitenskapelige tester kan vise at gagner helsa deres.
-

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat