Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 22:46   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Takk for et bra innlegg flap!

Ja, mange er på ville veier - men den ferden startet lenge før lavkarbo ble et begrep i hverdagen for dem. Jeg vil påstå at alle som tenker lavkarbo er på rett vei - og det "sunne norske kosthold" er helt villt. Ikke alle sider ved det sunne norske kosthold, men betydelige nok til at veldig mange opplever kostholdsrelaterte plager og fedme.

Innen for lavkarbo kosthold så er der selvfølgelig også fallgruver. Jeg kan nevne kunstige søtstoff, mat med bare "litt" sukker, litt stivelse, karboblokkere og andre unaturlige tilsettningstoffer, også eventuelle sprekker da. Men vekta går rett vei, så veien er rett selv om det svinger litt mye - den er ikke vill, som før kostholdsomleggingen.

Du snakker om fanatisme, men når en skal legge om kostholdet sitt såpass radikalt som fra store mengder sukkervarer og andre stivelsesholdige industriprodukter - til naturlige matvarer uten skadet fett. Ja så trenger mange faktisk å være litt fanatisk for i det hele tatt klare det. Mange har spiseforstyrrelser, eller sterkt plaget med søtsug. Alt med måte - eller litt går greit fungerer ikke da!

Du siterer Paulun, han kan nok akkurat det han snakker om, men han mangler en vesentlig ting: Erfaring! Han, som de fleste andre ernæringseksperter og treningsmisjonærer har faktisk ikke opplevd selv hva det vil si å være overvektig. De har ikke følt på egen kropp hvordan det er spise rett, og likevel ha en kropp som er på ville veier. Denne mangelen på kompetanse fører til at de kommer til kort når de står ovenfor fedme epedimien.

Du nevner Grete Rohde og hvor mange de har slanket. Klart de har slanket mange, men de har vært rundt lenge, og de har vært mainstream - fulgt de rette rådene, fra de rette ekspertene. Men det som er litt paradoksalt med GR er jo hvor mange av kursdeltakerne som kommer igjen... på slankekurs etter slankekurs... Det er villt det.

En ting er helt sikkert: Vi er alle forskjellige! Og vi må alle kjenne på egen kropp hva som fungerer, og hva som definitvit ikke fungerer. Noen fellesnevnere blant uheldige matvarer er like for alle, selv om de kansje ikke gir seg utslag i fedme - men andre ting. Jeg nevnte noen av dem lengre opp, fellesnevneren er at de ikke er naturlige matvarer for mennesker.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat