Tråd: Undervektig
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-12, 21:51   #19
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Undervektig

Tolker jeg deg rett når jeg tenker at det er utseende som er hovedgrunnen til at hun vil legge på seg, ikke pga. helsa? Hvor høy er hun? Ville absolutt prøvd å få henne over på et sunnere kosthold, iallefall. Undersøkelser av tynne/slanke mennesker som lever på et slikt kosthold viser at de lett kan være minst like usunne som godt overvektige mennesker, med tanke på ugunstig fett som legger seg rundt de indre organer samt det meste av helsemarkører. Å være noe undervektig og leve på et sunt kosthold, vil alltid være sunnere enn å være normalvektig og leve på søppelmat. Vekt og BMI er ikke alt.

Det finnes jo mye sunn mat med høy kaloritetthet, hun trenger ikke spise sjokolade og pølse i brød for å få i seg nok kalorier. Kan hun ikke spise nøtter og tørket frukt istedet for sjokolade, for eksempel? Da vil hun få i seg de samme kaloriene og energien, samt næringstoffene kroppen trenger. Lavkarbobakst har ofte svært høy kaloritettet, flere næringsstoffer, og er uten alt søppelet i hvitt brød og kjøpekaker. Spiser hun dette i kombinasjon med normal mengde karbohydrater vil også det være fetende og mye sunnere, og begge deler er jo lett å ha liggende i veska og spise når man er på farta.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat