Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-11, 23:08   #4
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Barn og lavkarbo

Å endre kostholdet til barna på hjemmeplan er ikke noe vanskelig. Utfordringene kommer når man er borte. Man må bestemme seg for hvor striks man vil være. Vi lar snuppa få det som er i de bursdagene hun har vært i. Videre hender det at slektninger skal ha is til dessert osv, og serverer det, til nå har barna også fått det. Det er ikke snakk om store mengdene, det er helst min mor som serverer sånt. Svigerfar har diabetes og der går det også i lavkarbo, så da blir det litt enklere, selv om svigermor har en tendens til å bake muffins (høykarbo) til ungene....!!

Til lørdag får hun lov å kjøpe seg noe godteri på butikken...jeg er imot det, men syns det er veldig vanskelig å si nei. Nå har jeg imidlertid kjøpt kakaomasse, og må skaffe kakaosmør, så vi kan lage vår egen sjokolade. Det tror jeg hun ville likt, hun liker veldig godt å lage sin egen mat og spiser aldri så godt som da.

Når det gjelder barnehagen..der har de feks sukker på grøten, selv om vi aldri har brukt det hjemme. (Her lager vi grøt med store havregryn blandet med cc og malte nøtter og en diger klatt smør) Lunsjmaten de lager er vi stort sett fornøyd med, de bruker grove produkter og villris/naturris, men pastaen er et minus. Ellers er de flinke til å bruke grønnsaker, og alt er økologisk. Maten de får klokka tre er ikke så super, knekkebrød eller grove brødskiver med brunost og syltetøy på...jeg får ikke gjort stort med det med mindre jeg skal si at barna ikke tåler det, og da blir det jo løgn...så noen kameler har jeg bestemt meg for å svelge, enn så lenge. Men lurer på å ta det opp på foreldremøte da, at det går an å ha andre ting på brødskiva enn brunost og syltetøy..og at sukker på grøten ikke er nødvendig.
Ellers går jeg foran med et godt eksempel. Sender med henne hjemmelaget yoghurt med bær og maten hun får med i tursekken på mandagene er alltid lavkarbo. På bursdagen hennes sender jeg med lavkarbokake, samme har jeg gjort på et foreldremøte.

Alt i alt velger jeg å fokusere på at vi spiser sunt her hjemme, går foran med et godt eksempel og forklarer henne hva slik og slik mat gjør med kroppen vår. Jeg håper at vi kan lære henne et fornuftig kosthold slik at hun tar det med seg videre når hun (og gutten vår også) blir større.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat