Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-12, 16:52   #23
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du bør be om å få målt partikkelstørrelsen. Nyere forskning viser at det først og fremst er småpartiklet LDL som er problemet, ikke "fluffy" LDL.Lave triglyserider er jo fint.

Jeg målte ApoB og apoA, dersom det er det du sikter til, jeg tror det var litt høyt (?) - Jeg prøvde å spørre om akkurat det over telefonen, men det er jo vanskelig å få med seg ting når man ikke er fagperson. Men som sagt, legen sa at det var det skyhøye totalkolesterolet og de høye verdiene av det dårlige kolesterolet som var problemet og at det var grunnen til at hun ville henvise meg til Lipidklinikken.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hvor lenge har du hatt stabil vekt? Om du fremdeles er i en nedgangsfase er ikke verdiene å stole på...

Jeg vet ikke hva som blir sett på som stabil vekt, men jeg føler vekten har stabilisert seg de siste 2 månedene. Jeg har ikke noen plan eller mål om å gå mere ned i vekt.

09.05 - 46.8 kg
16.05 - 46.7 kg
23.05 - 46.9 kg
30.05 - 47.7 kg
06.06 - 46.7 kg
11.06 - 46.8 kg
20.06 - 47.7 kg
21.06 - 47.1 kg

Hvor lenge vekten har vært stabil har vel kanskje noe å si, kroppen er kanskje ikke ferdig ”omstilt”? Hvor langt kolesterolet vil synke når omstillingen er ferdig , da spesielt det dårlige, er vel det store spørsmålet.

Jeg håper jo dette bare er en ”overgangsfase” og at verdiene skal ordne seg litt sånn av seg selv, som flere av dere sier, for med de helsegevinstene jeg har oppnådd med dette kostholdet var ikke planen å slutte!

Håper snart kolesterolet raser nedover, for på lipidklinikken er vel Lavkarbo, spesielt slik jeg har praktisert det, lite populært kan jeg tenke meg

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat