Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-11, 18:28   #33
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Hvor mye protein trenger vi?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å spise mat i stedet for proteinpulver. Om du velger soyaprotein så bør du først lese deg opp på hvordan et stort inntak av soya kan påvirke stoffskiftet. Generelt sett er mennesket bedre tilpasset animalsk protein enn planteprotein. Liker du ikke kjøtt så prøv heller egg, fisk eller melkeprodukter dersom du tåler det.

Jeg er enig i anbefalingen om å spise mat fremfor pulver. Men soyaprotein er faktisk like bra som animalsk protein. Soya er den eneste vegatabilske kilden til fullverdig protein (inneholder alle aminosyrene).

Når det gjelder proteinbehovet i forhold til vekt/fettfri vekt, så er det for de aller fleste klart lettest å forholde seg til kroppsvekten sin, og ikke beregne fettfri vekt utifra fettprosenten, som i tillegg er vanskelig å måle nøyaktig.

Et høyere proteininntak er fordelaktig i fohold til metthetsfølelsen, og det anbefales å ligge høyere på proteinene om du skal ned i vekt, nettopp pga dette. Å ligge mellom 1,5-2g/kg kroppsvekt er et fornuftig utgangspunkt, så kan man variere derfra utifra resultatet man oppnår. Det er forøvrig ikke observert uheldige virkninger av et proteininntak på over 3g/kg kroppsvekt, og sannsynligvis er det helt ufarlig å ligge høyere enn dette igjen også, med mindre du fra før har en nyresykdom.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat