Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-14, 12:36   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)

Jippi!! Brød slik jeg liker det!

Spiser seff irsk sodabrød hver gang vi er i Irland, men har ikke liksom tenkt på å lage det selv. Men prøvde i dag og det ble kjempegodt!

2 dl surmelk (ca 4 karber pr dl)
60% passelig mengde avfettet mandelmel
40% frø/nøtter/kli etc
1/2 ts salt
1 ts natron

Gå utifra mengden surmelk.
Bland mel og frø/nøtter/kli sammen med salt og natron. Lag en grop i midten og ha i surmelka. Bland godt sammen. Deigen skal bli ala trolldeig/plastelina, dvs den skal ikke henge fast på bordet. Trill en stor bolle og klapp den litt flat. Snitt et kryss med en skarp kniv.

Stekes i stekovn først på 230 grader ca 15 min, deretter ned til ca 180 grader til ferdig, ca 25 min +-.
Eller den kan klappes flat til en ca 1 cm tykk rund sak som kuttes opp i "kakestykker" og stekes på stekepanna.

Nydelig godt brød! Men glemte seff å ta bilde under baksten....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat