Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-04, 12:41   #1
Liva
Juniormedlem
 
Liva sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sunnfjord
Alder: 45
Innlegg: 25
Liva er ny på veien
Red face

Håper på svar på spørsmåla mine. Ligner denne Atkinson eller Lindbergs diett?

Hei, hei

Ny her og har masse spørsmål.

Eg var hos legen for ca 2 år sidan og snakka om overvektsproblemet mitt- då fekk eg denne dietten, og sidan den ligner litt på Atkinsons og Lindbergs dietter så håper eg at eg kan poste det her…

Eg begynte ikkje på den då, sidan eg rett etterpå begynte å prøve å bli gravid. Og no har eg ei nydelig lita jente på 1 år, så no kan eg vel begynne på denne? Eg ammer fortsatt litt (1-2 gonger om dagen)…



Dietten;

Frukost; ½ skive brød m salt pålegg el kvitost, gjerne ett egg. 1 glass skummet el grønn lettmelk



Lunsj; ½ eple el gulrot (ikke for stor). ½ skive brød m salt pålegg el kvitost. 1 glass skummet eller grønn lettmelk.



Middag; Rikelig med kjøtt, fisk el kylling. NB! Ikke blandingsprodukter el puddinger. En moderat porsjon grønnsaker: Salat, kinakål, tomat, agurk el kålrot, dog ikke mais, erter el gulrot. Vann. Ikke poteter, pasta, ris el brød.



Kvelds; Litt middagsrester som ovenfor. Vann



I ”nedforingsperioden” må du ikke spise mer karbohydrater enn det står på listen. NB! Pass spesielt på blandingsprodukter som kan inneholde mye mjøl.



Unngå søte matvarer og alle kornprodukter/pasta samt enkelte rotvekster og ris. Les varedeklarasjonen på alt og unngå det som har >5% kaloriinnholdd fra karbohydrater.



NB! Cola light o.l brus er greit, unngå juice og nektar.

Om du vil flytte noe av maten i listen ovenfor til de første måltidene så er det greit-

Forsøk å mosjonerer med 30 min 4-5 ggr/uke med puls 120 el høyere.

Mål vekten to ggr/uke og noter ned.

Du vil dersom dietten holdes merke at urinen får en stram lukt av ”aceton” og dette er et naturlig fenomen når kroppen mangler karbohydrater og i stedet forbrenner fett.



Om du også kutter ut de delene av dietten som er understreket går vekten fort ned, men da kreves ekstra viljestyrker!!



Hvis du synes den vedlagte diettlisten er vanskelig å administrere så forsøk det aller enkleste:



Tomat, agurk, salat, egg (kokt/stekt), karbonader/kjøtt, fisk (kokt/stekt), hvit ost, vann.

Det er ingen øvre grense for hvor mye du spiser av disse tingene, men da må du ikke spise noe annet!!



No er det andre dagen eg går på denne kuren, og i går åt eg det som stod på den øverste dietten (m melk og brød)- men eg kunne tenke meg å kutte ut melk og brød. Men blir ikkje kosten lite variert då?

I går åt eg til sammen 1 skive m omelett/bogskinke/ost, 2 gl melk, ½ eple, kylling m brokkoli, salat m kyllingbiter, masse vatn.

Om kvelden var eg kvalm, hadde hodepine og var slapp. Og har lest i forumet at det er vanlig med hodepine, men kva med kvalmen? Berre tanken på kylling, salat og egg fekk meg til å bli kvalmare (eg et ikkje så mykje salat til vanlig).

Salaten min bestod av kinakål og agurk- det synes eg var litt kjedelig. Men liker ikkje tomat.. kva med paprika? Andre gode ingredienser?

Synest at denne kosten høyres litt kjedelig ut med kun salat, kjøtt og egg- så eg treng ideer til måltider.



Ang det med amminga… har høyrt at når ein slanker seg blir det skilt ut giftstoffer som går over i melka.. Er dette tilfelle med denne dietten? Eg ammer jo berre eit par gonger for dagen, og det er i tillegg til vanlige matmåltider som ho har.



I dag har eg også fått nokre kvite prikker på neglene.. kva er det eg mangler?



Kan eg ete karbonader og kjøttdeig? Er ikkje dette blandingsprodukter?



Kor lenge kan eg gå på denne kuren?



Har sikker fleire spørsmål, men kjem ikkje på dei akkurat no. Håper på svar…

Liva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Legens diett, ligner Atkins' Svar med sitat