Vis enkelt innlegg
Gammel 26-03-10, 17:38   #14
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3 - ikke så sunt alikevel?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg har lest mye om fett. Fram og tilbake og overalt. Noe som slår meg er hvor sunt omega 3 er. Overalt blir det trukket frem som det "eneste riktige fettet".
Inuittene levde stort sett på fisk og fisk, og fisk. Og noe sel. Og ble de 60 år, så var de gamle. De ble gjerne bestemødre tidlig i 20 årene. Alt gikk veldig fort, de akselrerte det meste i metabolismen. Tenk deg da tanken: De hadde ganske lavt kolesterol = ikke så bra. Omega 3 olje gjør cellemembranen vannlig, slik at kroppen cellene må dra ut kolesterolet av blodet for å stabelisere celleveggene...
Tenk videre....og kom gjerne med innspill. Og Motspill

- Hva har rask metabolisme med aldring å gjøre??? Du snakker nå om to helt forskjellige ting.
- Hva mener du med at omega-3 gjør cellemembranen vannlig??? Cellemembraner inneholder ikke vann, den er bygget opp av lipider, i hovedsak fosfolipider, proteiner, nøyatralt fett, som kolesterol og vitamin A og E samt noe karbohydrater. Hvor kommer vannet inn?? Eller mener du fluiditet?

Når man snakker om omega-3, legger man like mye vekt på forholdet mellom omega-3/omega-6, der det er sistnevnte vi får oss alt for mye av, og det forholdet bør endres ved å innta mer omega-3 (som er en essensiell fettsyre og mange får i seg for lite av) og mindre omega-6 (som forsåvidt også er en essensiell fettsyre, men som vi får i oss for mye av)

Jeg lurer igrunn veldig på hvor du baserer dine fakta fra?

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat