Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-10, 09:13   #44
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg har lest at ved inntak av for mye fett opptas det ikke men utskilles med avføringen.Andre steder at man ikke må overdrive fordi det vil komme til å bli lagret. Er det kun ved høyt karbohydratinntak sammen med fettet at fettet lagres? Eller er dette med utskillelse tullball? På høyfettdiett, vil fett gå direkte til musklene for å forbrennes og proteinene bli brukt til oppbygging, mens ved inntak av karbohydrater, proteiner og fett vil fett gå til fettlageret og i tillegg musklene til forbrenning?


Og hvis man utelukkende spiser fett og kjøtt, er det mulig å spise så mye at man blir feit om man følger metthetssignalene? Jeg tenker at nøkkelen til det å være slank er å følge metthetessignalene. Og det er noe helt annet på lavkarbo enn høykarbo fordi på lavkarbo får man det man trenger, og dermed et stoppsignal; takk nå har jeg fått det jeg trenger.Karbohydrater er jo heller ikke essensielt.

Det stemmer at ved for høyt fettinntak, vil mye utskilles gjennom dobesøk . Jeg var for ivrig med mitt inntak og kan nevne fettdiarè som et "morsomt" resultat. Anbefales ikke.
Men som regel (finnes jo alltid unntak) vil man kunne spise en god del mer fett på lavkarbo uten å legge på seg, fordi insulinet, og andre lagringsmekanismer normalt er lavere. Kroppen er da en forbrenningsmodus, og har da veldig store problemer med å lagre ting. Noe blir også bare trykket videre i tarmen, uten å bli tatt opp. Men spiser man de helt store kvanta, kan man legge på seg, men det er helt indivduelt. Noen har fått en overaktiv bukspyttkjertel som ikke søren vil slutte å gå på høygir, men skiller ut insulin okke som. Dette gjelder oftere kvinner enn menn. Da kan det være lurt å følge nøye med på inntaket. Men som regel vil c pep gå ned, før eller siden, når kostholdet slutter å innbefatte karbohydrater.
På et norskt vanlig kosthold vil man forbrenne både fett og karbohydrater, om hverandre, det kommer an på basalforbrenning og aktivitet og individuell metabolisme akkurat HVOR mye av hvert. Normalt inntar vi såpass mye karbohydrater at vi for det meste forbrenner fett om natten. De som trener mye har en høyere fettomsetning, vanligvis.

Som regel vil kroppenn si at nok er nok da du spiser kun protein og fett. Og da du har fått nok fett vil du kunne holde deg mett i 6 timer, ca. Ofte mer. 3 måltider er ofte nok. Men husk: Vår tids ideal av å være "slank" har ikke NOE med å gjøre hva kroppen mener er å være sunn...Når du ser deg i speilet og mener du har noen kilo for mye, kan være at kroppen sier: nå er du passe. På en annen side: Det er tull at kroppen er innstilt på å lagre mat for å tåle trange tider. Iallefall sånn som forskerne sier. Om det hadde vært sånn for 40 000 år siden, hadde ingen orket å jage mammut. De hadde vært for feite.. Ergo: om sensommeren kan man innta mer av det grønne og bær, MEN: Resten av året levde våre forfedre mer strikt en det vi aner. Ikke fordi de ville, men fordi de måtte. Hvis vi levde på samme måte, ville vi hatt en sterk å sunn kropp. Hvordan nå den så ut
Vanligvis ville vi sagt at eskimoene var overvektige, fordi de hadde mer underhudsfett enn oss. Ikke fordi det var så kaldt der de bodde, men fordi de spiste riktig, og da har man gjerne et lite ekstra kroppslager, spesielt om høsten. Men kroppen vil aldri at vi skal bli feite.
Så vårt ideal om hva som er slank, vil vi kanskje måtte revurdere? De fem kiloene som er så vanskelig å få bort, skal nok ikke bort. På en annen side, har man spist karbohydrater i 30 år, er kroppens hormonsystem så forvirret, at det kan ta år å få ordnet opp i det, og en usunn overvekt må også få lov til å få år på å forsvinne Om kroppen trenger det.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat