Tråd: Melk
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-04, 11:33   #21
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

At store deler av verden ikke tåler melk er så, men vi skandinaver er har drukket melk i generasjoner og tåler derfor melk, de fleste av oss.

Ja det er utrolig hvor tilpassningsdyktig menneskekroppen er...

Opprinnelig lagt inn av Kristian

En helt melkefri kost gir:
Mindre; fett, protein, kalsium, kalium og B-vitaminer
Mer; Karbohydrater
Kan gi redusert lengdevekst

Dette komer jo selvsagt an på kostholdet... Jeg kan si meg enig i at å kutte ut melk som en del av kostholdet og ikke erstatte det med noe ikke vil være særlig smart da melk er en del av "det gode norske kostholdet" som vi har overlevd på i alle år...
Men jeg mener ganske bestemt at det finnes bedre kilder til mer protein og fettsyrer og B-vitaminer enn melk... I et lavkarbokosthold slik de fleste her inne på disse sidene fører mener jeg at melken er overflødig (og den er også ofte årsak til plager og til hindring i vektnedgang).



Opprinnelig lagt inn av Kristian

Mulige årsaker til brudd forårsaket av benskjørhet:
Lite kalsium
mye kaffe
røyking
lite K-vitamin
Lite D-vitamin
Lite fysisk aktivitet
mye alkohol
glatte fortau/kuppert terreng
lang kroppslengde
lav vekt
høy levealder
medikamenter
genetisk disposisjon

Lurer på om ikke MHM hadde noen punkt til som magnesium og fosfor.

Uansett så blir det litt for enkelt å si at mye melk har skyld i benbrudd her i landet når det også er så mange punkt som er typisk for oss her i nord.

Så det du sier er at feilernæring, lange kropper,lite fysisk aktivitet og glatte fortau er årsaken til benskjørhet?

Lange kropper gjør det lettere å få et brudd ja... men ikke å få benskjørhet (same gjelder glatte fortau).
Høy levealder har selvsagt noe å si, men bare en faktor og er absolutt påvirkbar av forebygging og riktig kosthold underveis...
Feilernæring... Ja, enig med deg, men jeg tror ikke det er mangel på melk akkurat...
Og når det gjelder medisinering, så har jeg to ting å si:
Ja det har nok en invirkning på benskjørhet, men kansje vi ikke hadde trengt en del av medisinene om vi hadde lagt om til et sunnere kosthold, og kuttet ut melken...?
Melk er også en hemmer for opptak av medisiner. Mange medisiner skal ikke taes sammen med melk, og endel mennesker overmedisineres fordi melken hemmer opptaket i tarmen, og derfor blir leveren belastet med unødvendig ekstra medikamenter, og kroppen får heller ikke en jevn dose fordi melkeinntaket varierer...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat