Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 21:46   #1
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Styrketrening og lavkarbo

Flere her som lurer på dette, så jeg skriver litt om det.

Selv om karbohydrater utgjør størstedelen av energien ved høyintensitetsarbeid som styrketrening så er ikke karbohydrater fra kosten en nødvendighet, selv ved styrketrening. Selv har jeg litt erfaring både i fra rein styrketerning og turntrening i ketose. Denne erfaringen gjorde at jeg valgte å gjennomføre en studie på styrketrening og ketose ved NIH. Resultatene er ikke publisert ennå, så jeg kan ikke si noe om dem her. Men i prosessen har jeg vært nødt til å sette meg inn i den eksisterende kunnskapen på emnet.

Jeff Volek viste tidligere på 2000 tallet at en ketogen diett økte muskelmassen hos menn som samtidig gikk ned i vekt, helt uten styrketrening. Han har også gjort forsøk med styrketrening og ketogene dietter og vist at man kan bygge muskler i stor grad samtidig som man går ned i fettvekt.

Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.

De siste års studier på ketogene dietter og styrketreningsforsøk tyder på at den mest effektive måten å bytte ut fett med muskler på nettopp er å trene styrketrening i kombinasjon med lavkarbohydrat kosthold. Volek har blant annet ko-utviklet en kommersiell versjon av det overnevnte i Men's Health TNT Diet: The Explosive New Plan to Blast Fat, Build Muscle and Get Healthy in 12 Weeks.

I Voleks forsvar mot den noe tullete tittelen over så er Volek er en dyktig og anerkjent forsker og er Associate Professor ved University of Connecticut. Her et lite intervju med Volek:
http://community.atkins.com/ugc/blog/viewBlogPost/p/blogPostId/2585014/An_Interview_with_Jeff_Volek_Ph_D_R_D_.htm?webPage Id=1000360

Kan anbefale en kort liten artikkel av Anssi Manninen her:
http://www.jissn.com/content/1/2/7

Styrketrening er fullt mulig å gjennomføre selv i kronisk ketose. Jeg kjenner ikke til negative effekter av å trene styrke i ketose. I en effektiv styrkeøkt må man ha en viss lengde på pauser, og så lenge disse pausene ikke blir for korte, så er det lite som tyder på at treningen blir tyngre uten karbohydrater. Musklene våre kan bruke fett som energi selv ved svært høye intensiteter. Kun ved helkroppsarbeid faller andel fett i forhold til karbohydrat som drivstoff allerede ved lavere intensiteter. Når kroppen jobber med mindre muskelgrupper om gangen, kan den benytte seg av fett selv ved høye intensiteter. Melkesyre gir også viktig energi under ketose.

Vil bare avlive et par myter:

Jeg kan nevne at melkesyre ikke er noe man skal tenke for hardt på å unngå. Melkesyre brukes også som energi, og spesielt i ketose. For noen år siden oppdaget man at melkesyre ikke var det biproduktet man tidligere antok, men heller faktisk det som gjør at vi ikke blir stive. Teorien nå er at melkesyre skilles ut som en buffer mot opphopning av kaliumioner i musklene. Kalium får musklene til å stivne og miste muligheten til å bevege seg, og melkesyre skilles ut for å hindre denne inhiberingen av muskelsammentrekning. Vet at jeg utfordrer gamle paradigmer her, men jeg kan love at dette er allment godtatt innen idrettsfysiologien. Laktat (melkesyre) er altså slettest ikke synderen vi tidligere trodde det var.

Det er vanlig å innta lettfordøyelige karbohydrater etter styrketrening for å få en insulinutskillelse, som igjen (siden det er et anabolt hormon) øker muskelproteinsyntesen. Samtidig inntar man ofte en eller annen form for aminosyrer (proteiner) fordi dette stimulerer proteinsyntesen ytterligere. Dette stemmer og virker, men om man vil stimulere insulinutskillelse gjennom kun å innta aminosyrer så oppnår man lite. At noen aminosyrer stimulerer til insulinutskillelse er best vist in vitro (i cellekulturer i glass) og gjennom at aminosyrer sammen med karbohydrater kan gi en noe større insulinutskillelse enn bare karbohydrater alene. Altså å innta proteiner etter trening med mål om å øke insulinnivåer er nok et feilspor.

Håper dette kan være interessant.

MVH
pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat