Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-13, 13:55   #11
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Den beryktede sprekken

Ikke krise å sprekke. Bare erkjenne at det skjer og så fortsette med ny giv. Å bare gi seg over og fortsette er det som kan ødelegge det man har bygget opp. Kan ofte ære tungt å komme seg opp derfra, men de fleste klarer det også over tid.

Personlig tror jeg at om man hele tiden fokuserer på å "ikke sprekke" og å "grue seg til man sprekker" så er dette hva jeg kaller for "negativ fokusering i en positiv spiral". Litt selvutslettende profeti i mine øyne.

Så hvis man klarer å la være å grue seg for noe som sannsynligvis ikke skjer, så vil både stress og tanker bare leve i nuet og man kanaliserer energien sin på områder man trenger den ;-)

Uten sammenlikning forøvrig:
Er skrevet mye om dette i idrettspsykologien også, da gjerne referert til "vinnerskaller" og "taperskaller". Hvorfor noen med like forutsetninger alltid "vinner", mens andre alltid "taper". Det som har gått igjen er at vinnere tenker positivt og fokuserer på det de skal gjøre, mens tapere ofte fokuserer på det de ikke skal gjøre som ble feil sist gang...
Frykten for å feile blir dermed ens "undergang" og gjør at man må starte om og om igjen gjentatte ganger.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat