Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-06, 18:17   #37
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Om soya

Nå ble jeg litt paff her. Tror du har misforstått jeg Torkil ! Jeg kritiserer ikke Ketolyseuren eller produktene på noen måte. Ut fra svaret ditt ser det ut som du mener jeg gjør det.

For å klargjøre/presisere: Jeg har gitt MIN egen kommentar til spørsmålet:

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin

så hadde bladet Mat & Helse i 10/05 en artikkel som var meget kritisk til bruk av soya. Synes de vanligvis er så seriøse at jeg ble skeptisk til soyaprodukter. Noen kommentarer til dette?

Det er et generelt spørsmål om det som sto i Mat & Helse - og der sto det ikke noe om Ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Torkil

For det første ketolyse soyaprotein er ikke genmanipulert.

Har ikke sagt noe om ketolyse proteinet jeg...... Det JEG sier (siden du quoter mitt innlegg) er:

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er visst forskjell på gemanipulert soya og IKKE genmanipulert soya også.

Det jeg mener med det er at ikke all soya er dårlig soya som artikkelen skriver om.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Mange har gjennomført ketolysekuren med store vekttap uten å ha hatt problemer med forbrenningen , som jo heller øker i ketose.

det har jeg heller ikke uttalt meg om i det hele tatt. Jeg sier

Opprinnelig lagt inn av Nille

kan virke negativt på stoffskiftet


AT mange ikke tåler det er helt klart og godt dokumentert flere steder. Det er blant de åtte vanligste allergenene. Det er også en del intolerense og overfølsomhet. Flere stoffskifte forum på nettet skriver om akkurat dette, - i tillegg til at det finnes grundig forskning bak Mary Shomon med "The Thyriod Diet" og K.T. Daniel som har skrevet "The Whole Soy Story" og er intervjuet i artikkelen i Mat & Helse.

Opprinnelig lagt inn av Mat & Helse

Skjoldkjertelpåvirking: Mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker



M.a.o. Jeg bare gir min kommentar til en artikkel i et blad. På generelt grunnlag. Og det som står i artikkelen er hverken ukjent, nytt eller grensesprengende. Andre må syns eller tro det de vil, men JEG vil iallefall ikke spise ting som KAN gjøre meg verre.

Jeg har altså IKKE uttalt meg om Ketolyseproteinet, - som jeg forøvrig selv har kjøpt og brukt til brød, pannekaker og vafler.

Tror kanskje at bruken begrenser seg i og med at mange ikke liker smaken. Jeg mener fremdeles at man ikke behøver å spise soyaprodukter om man kan finne andre produkter en tåler og som funker like bra. I så måte er Valle protein et veldig godt alternativ og det har ikke bismak. Det jeg og andre har testet dette på har funket like bra - om ikke bedre - enn soyaproteinet.

Asiater og vegetarianere verden rundt har brukt soya i flere mannsaldere. Det gir ingen garanti for at det et sunt og uskadelig. K. Daniel har søtte fra flere forskere (av de som IKKE er betalt av soya industrien). Boka hennes har tusenvis av referanser og hele 44 sider med sluttnoter. Som med alt annet strides de lærde om hva som er rett og galt, - til slutt er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp sin egen mening - og ta de valg som har effekt på ens eget liv og velbefinnende. Jeg har gjort mitt valg.....




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat