Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-11, 10:59   #13
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Lørdagsgodis fra God Morgen Norge! Fantastisk dame, dette! Måtte bare dele dette!

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Traganten har du bare en knivspiss oppi av. Tviler på at den tåler koking, den er en "gummifier" om du får bedre forståelse av det... har du oppi for mye i marsipan, blir det "tyggis" eller "sprettball". Det man ofte savner ved lavkarbogodis, er egenskapene til karamellisert sukker, mer sånn seig, sirupsaktig. Tragant gjør det mer "spenstig" om dette forklarer mer om teksturen?

Det eneste jeg vet om av lavkarbogodis som er "chewy" ala fløtekarameller er godis med maltitol og maltitolsirup, og maltitol er problematisk mtp at det faktisk har en del GI, folk reagerer forskjellig på den. Noen mister vektnedgang, noen får luft i magen/diare, og andre igjen kan fint spise det og enda være i ketose. Men jeg aner ikke hvordan man får fatt i maltitol, og om man kan lage godis av det på eget kjøkken :S

Disse er skjøre, litt harde. Gode på smak men ikke akkkurat det jeg letet etter. Maltitol er absolutt en fiende for meg. Får skikkelig blodsukkerstigning av det. Maltitol har ganske høy GI og derfor må jeg regne med karbene der. Bruker heller 86% sjokolade med 19 karber søtet med sukker enn sukkerfritt med maltitol og 49 karber. Hvorfor vil ikke mange her regne karbene fra maltitol da det står på alle nettsidene ang maltitol at det påvirker blodsukkeret? Som sagt målte dette helt konkret selv, og blodsukkeret steg fra 5.1 til 8.1 på 20 min! Tror ikke mitt blod er så forskjellig fra andres

Er det da umulig å få laget seige karameller med sukrin?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat