Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-09, 11:38   #98
caduceus
Juniormedlem
 
caduceus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østfold
Alder: 51
Innlegg: 11
caduceus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Vil gjerne også ta opp dette med mosjon på ketogen diett.
Torkil skriver noe om dette i boken sin også. Slik jeg har forstått det (og jeg mener det stemmer med hva jeg selv har lært) så er det nødvendig med karbohydrater når man bedriver krevende kroppsarbeid. Grunenn er at glukose i blodet samt glukose lagret som glykogen i muskler og lever er svært lett tilgjengelig på kort tid. Altså om man plutselig spurter 200 m og man har lagret glykogen i kroppen så får kroppen den nødvendige energien momentant.

På en ketogen diett er man avhengig av at fettet først må konverteres til ketoner før de kan benyttes. Denne prossesen er ikke rask nok til at vi får et lager av ketoner som er noe å snakke om. Om du derfor gjør hardt kroppsarbeid f.eks spurter 200 m på en ketogen diett så kan du bli svimmel og i verste fall besvime siden kroppen og ikke minst hjernen i (dette tilfellet) får den nødvendige energien tidsnok.

Det er vel derfor Torkil også skriver at en del kan bli litt svimle når de reiser seg brått opp på en ketogen diett; når det ikke er raskt tilgjengelig glukose i blodet så får ikke hjernen energien sin raskt nok....

__________________


caduceus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat