Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-05, 20:25   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er fullt mulig å gå inn og ut av ketose. Noen gjør det annenhver dag, - uten at jeg ser den store vitsen med det ! Når du er i ketose betyr det egentlig bare at kroppen brenner fett og ikke karber/sukker (for å si de enkelt). Om du har målbare mengder av ketoner i urinen din vil en ketostix gi utslag, men det betyr ikke så mye hva stixen viser. Du kan være i ketose uten utslag og ha utslag på stix uten å være i ketose.

For noen funker en "spisedag" (å jeg misliker det utrykket !! Vi spiser vel hver dag for søren !) i uka greitt uten at de går ut av ketose, - og de holder forbrenningen vedlike. For andre betyr en "spisedag" vektstagnering, - i verste fall økning og plager med oppblåsthet etc pga for mye karber. Så spørs det hva en mener med spisedag. Er det pasta, poteter og ris etc. er det OK, - ingen stor påkjenning for kroppen. Det er slik det gjøres av de som gjør dette hele tiden. Men om du bruker spisedagen til å stappe i deg sjokolade, kaker, chips og iskrem er det verre. Det anbefales absolutt ikke. Du ødelegger du vekttapet for flere dager fremover fordi kroppen må omstille seg fra sukkerforbrenning til fett igjen. Det kan bli ganske hardt for kroppen etterhvert. I tillegg er det mange som ikke klarer å ta seg inn igjen etter denne dagen og havner fullstendig på snopekjøret igjen. (Det har vi mange vitnesbyrd om her inne).

Om man spiser et kakestykke i uka er det ikke farlig, men regn ikke med å ta av fort og mye ! Da jeg slanket meg tok jeg ikke av de ukene jeg hadde spist kake eller is eller pasta. Det tror jeg mange her har erfart.........

Kort sagt: Dess lenger du er i ketose, dess mer fett forbrenner du. Hver gang du går ut av ketose slutter kroppen å forbrenne fett (den forbrenner alltid det som er lettest tigjengelig, alkohol og raske karber). Og det kan ta flere dager før du er i ketose igjen. Verdifull "forebrenningtid" er tapt. Noen tåler masse før de går ut av ketose. Prøv deg frem og se hvordan det virker på deg. En korrekt utført spisedag kan være bra og holder stoffskiftet oppe. En feil spisedag kan ødelagge masse......

Andre kan sikkert forklare det bedre. Her er mer info om ketose:

Alt du har ønsket å vite om ketose (post nr 1)

Hold oss informert hva du finner på da !!






__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat