Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-11, 08:21   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Effektiv kondisjonstrening

Opprinnelig lagt inn av mats_, her.

Helt enig med Tommygutt. Du kanke påstå at trening i sone1 forbedrer utholdenheten på de raskere turene dine. Uten å være noen kondisjons-ekspert av noe slag vil jeg påstå at det er umulig, med mindre du er ekstremt overvektig og aldri har trent noen som helst form for kondisjon før.
Kroppen "gidder" ikke bruke energi på å forbedre seg om den ikke trenger det og de aller færreste vil trigge denne "forbedrings-mekanismen" ved svært svært rolige gåturer som du sikter til. Ved kondisjonstrening er det jo oksygenopptaket som forbedres samt toleranse mot div. avfallsstoffer i muskulaturen blir høyere.. såvidt jeg har fått med meg er ikke melkesyra sett på som problemet lenger, men heller som ett stoff som blir frigjort for å få bukt med disse avfallsstoffene.
Men basically.. for å forbedre kondisjon trenger man en forhøyning i pulsen over kortere eller lengre tid.. akkurat som ved styrketrening. Og her er jeg enig, vi er alle forskjellig og reagerer ulikt på forskjellig type trening.
For å sammenligne mot styrketrening så er det jo en evig diskusjon om man bygger best ved moderat belastning og mange set og repetisjoner, eller høy belastning og få set og reps. Jeg bygger best ved mange set og reps ved moderat belastning så regner med at kroppen reagerer likt på kondisjonstrening.. ved kondisjonstrening vil moderat belastning og mange set og reps tilsvare sone2, altså en hastighet man klarer å holde over lengre perioder. Sone1 sammenligner jeg med oppvarming/skadeforebygging. For det er jo hvile rett og slett.. og man skal vel strengt tatt ikke "oppholde" seg i det rommet utenom hviletida i div. intervall-program, når man tenker på kondisjons-forbedring

Siden du selv sier du ikke er noen kondisjons ekspert, så vil jeg si: Ditto. Men jeg vet at det finnes eksperter som sier det jeg sier. Og som jeg sier i svaret til Tommygutt, beviset ligger jo blant annet i prestasjonene til Ingrid Kristiansen. Få, men sinnsykt harde intervalltreninger, og mye sone 1-2 trening. Grunnen til at jeg startet med det var stagnasjon og etterhvert tilbakegang. På kondis.no var det et av rådene jeg fikk og kjøre mye rolig sone 1 og 2. Mail fra Ingrid K var bekreftende, og jeg så gjorde i 2 uker. En test som jeg kjørte på den tiden viste at tiden på 1000 meters intervallene sank kraftig etter bare 2 uker, altså. Jeg er ikke sikker på den fysiologiske biten, men det funker.
Jeg mener du ikke kan sammenligne vekt trening og kondisjonstrening. Bygger best, hva mener du da? Mest muskler, eller mest styrke? Men at det er en evig diskusjon, der er jeg enig. Men som du sier, en forhøyning i puls over kortere eller lengre tid. I sone 1 ligger jeg på 140-150 i lengre tid. Som regel 1 time og 30. I intervallene ender pulsen opp under 220 oftest, og holdes der i noen minutter. Begge formene innebærer en forhøyning av puls.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat