Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-10, 16:53   #28
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Lavkaloridiett

Opprinnelig lagt inn av katrikvinn, her.

Med lavkalori så kan du jo spise bortimot hva du vil etter du har nådd den ønskede vekten, men du må være veldig forsiktig i starten selvfølgelig.

Det jeg har forstått med lavkarbo er at hvis en går tilbake til å spise pasta/ris/poteter osv så legger en på seg like mye igjen. Eller har jeg misforstått helt?

Jeg hører til den gruppen som trenger litt mer enn litt kjøtt og grønnsaker til middag, hvis ikke så mangler det noe om jeg skal avstå helt fra pasta/ris.
Er ikke så veldig glad i poteter da men...

Hvis du tror du kan spise hva du vil etter du har nådd ønsket vekt etter en lavkalorikur, tror jeg du må tenke litt lenger. Ikke alle lavkarbofilosofier er like strenge, slik du får det ut til å høres ut som. Velger man rett type brød, fullkornspasta og fullkornsris, er jo det uansett det beste for hele familien.

Det finnes mye god mat uten pasta og ris. Man spiser jo MYE grønnsaker, rent kjøtt og fisk, og følger man en filosofi som tillater litt mer karbohydrater, kan man ta LITT grov pasta eller ris til.


Opprinnelig lagt inn av katrikvinn, her.

Forskjellen er jo faktisk det at fett kjøtt, smør osv smaker ikke godt en gang Så for meg er det helt greit å aldri spise det der igjen.
Ris og pasta derimot hører til middag, mangler jo noe om en ikke skal ha noe som helst annet tilbehør enn et par biter grønt til hovedretten.

Så om det ikke finnes noen annen måte eller "gråsoner" så er nok ikke lavkarbo noe for meg.

Hvorfor hører pasta og ris til middag? Gjør ikke grønnsaker det? På lavkarbo kan man velge å spise MYE grønnsaker, og variere med dem. Bruker ofte flere enn en type grønnsak til maten, og jeg savner verken ris eller pasta.

Jeg vet ikke hva du definerer som gråsoner, men som sagt; leser du ei bok av Lindberg, ser du jo at man fin kan begrense inntak av raske karbohydrater, uten å måtte forsake dem helt, som er vanskelig for noen.

Opprinnelig lagt inn av katrikvinn, her.

Joda, det høres godt ut, men poenget mitt er jo det at jeg har ikke behov for å legge om totalt kostholdet.

Problemet mitt er ikke at jeg har stappa i meg uante mengder med søppelmat, jeg har født for 4 mnd siden og jeg er mer på jakt etter en kick-start, noe lavkarbo ikke er.

Med min grunn så er det ikke noe grunnlag for å lage egne middagsretter til meg, og noe helt annet til mannen og 4-åringen

Men takk for opplysninger, setter stor pris på avklaringene

Hvis du ikke har behov for å legge om kostholdet totalt, hvorfor da tenke lavkalori?

Jeg har prøvd lavkalori og lavkarbo, og sistenevnte er det som fungerer for meg. Jeg får økt matlyst av raske karbohydrater, og legger fort på meg om jeg spiser ris, pasta, poteter, sukker og mel. Her spiser ungene stort sett det samme som meg med visse unntak. De får gjerne litt fullkornspasta til middagen om de vil, men poteter og ris vil de ikke ha. De får grovt brød og mindre fett enn meg, men jeg ser ikke problemet med å kombinere mitt kosthold med et sunnere kosthold for dem.

Opprinnelig lagt inn av katrikvinn, her.

Joda, det er nok en ganske rask effekt, men jeg har ingen behov for å legge om totalt,for jeg har ikke problemer med hva jeg har putta i meg, ikke av mat ihvertfall

Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder, så kommer jeg jo garantert til å gå opp de kiloene med en gang siden kroppen da blir utsulta på karbohydrater. Dessverre.

Sier du ikke litt mot deg selv her? "Jeg har ikke problemer med hva jeg har puttet i meg av mat", men så skriver du "hvis jeg går over til et normalt kosthold i moderate mengder...".

Hvis du ikke har problemer med hva du har putta i deg, bør du selv relativt raskt at lavkarbo og lavkalori har en del likheter også. Begge deler innebærer mer rene matvarer, spesielt av kjøtt og fisk. Begge deler innebærer mer grønt. Det er jo ingen som kan nekte på at grov pasta, ris og brød er sunnere enn vanlig pasta, hvit ris og loff, det ser man også på næringsinnholdet.

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat