Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 19:36   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Jeg tror jeg skjønner litt mer hvor du vil hen.

Insulin hindrer nedbrytning av triglyserider i fettvevet. Når man senker insulinnivåene på en lavkarbodiett vil frie fettsyrer føres ut i blodet. Disse fettsyrene vil derimot ikke flyte rundt i blodet og tette igjen årene, men transporteres av serum albumin dit fettsyrene behøves. I mangel på karbohydrater brytes fettsyrene ved oksidasjon ned til Acetyl CoA som inngår i krebs syklus. Kroppsfettet benyttes altså effektivt til energiproduksjon. Det er altså ikke sånn at "fettet flyter rundt i blodet uten noe sted å gjøre av seg".

Når det gjelder diabetes type 1 skal jeg ikke uttale meg. Her vil jo ikke et karbohydratkontrollert kostholdet kunne hjelpe på insulinproduksjonen. Det kan godt være at disse pasientene kan oppnå lengre levetid med et annet kosthold som følge av unormal fettmetabolisme.

Forøvrig er det aldrig vist noen sammenheng mellom kosthold og kolesterolnivåer. Produksjonen av kolesterol reguleres i takt med inntaket, og økt inntak av både mettet fett og kolesterol via kosten har minimal innvirkning på kolesterolnivåer i blodet.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat