Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 20:10   #10
Foggelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 6
Foggelen er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Jeg tror jeg skjønner litt mer hvor du vil hen.

Insulin hindrer nedbrytning av triglyserider i fettvevet. Når man senker insulinnivåene på en lavkarbodiett vil frie fettsyrer føres ut i blodet. Disse fettsyrene vil derimot ikke flyte rundt i blodet og tette igjen årene, men transporteres av serum albumin dit fettsyrene behøves. I mangel på karbohydrater brytes fettsyrene ved oksidasjon ned til Acetyl CoA som inngår i krebs syklus. Kroppsfettet benyttes altså effektivt til energiproduksjon. Det er altså ikke sånn at "fettet flyter rundt i blodet uten noe sted å gjøre av seg".

Når det gjelder diabetes type 1 skal jeg ikke uttale meg. Her vil jo ikke et karbohydratkontrollert kostholdet kunne hjelpe på insulinproduksjonen. Det kan godt være at disse pasientene kan oppnå lengre levetid med et annet kosthold som følge av unormal fettmetabolisme.

Forøvrig er det aldrig vist noen sammenheng mellom kosthold og kolesterolnivåer. Produksjonen av kolesterol reguleres i takt med inntaket, og økt inntak av både mettet fett og kolesterol via kosten har minimal innvirkning på kolesterolnivåer i blodet.

Ser at du har lest deg fram til ting og tang. Det første du skriver er noe av essensen på det jeg skrev. Vel, først, triglycerider blir ikke brutt ned. Triglycerider er bare produktet. Frie fettsyrer vil ikke føres ut i blodet pga lavt karbo-nivå. Lavt karbo-nivå vil føre til lavt glukosenivå, som igjen vil føre til lavt insulin-nivå. Pancreas har reseptorer som er følsomme for glukosenivået i plasma. Stiger konsentrasjonen av glukose i blodet til en viss mengde, vil beta-cellene i pancreas skille ut insulin. Insulin virker som sagt på flere måter: 1. sørger for transport av glukose inn i cellene, sørger for at glukose blir omformet og lagret som glykogen i lever og muskler, og sørger for å stoppe fettmetabolismen. Insulin sørger på samme måte som med glukose for at fettsyrer blir fraktet inn i celler, og stopper frigjørelsen av fettsyrer.

Grunnen til dette: har du lavt insulin-nivå, så betyr det naturlig at du har lavt glukosenivå. Kroppen vil da sørge for å få glukose på andre måter. Det gjør den ved å skille ut hormonet Glukagon, som virker motsatt av insulin. Glukagon frigjør glykogen fra lever og muskler som omdanner glykogenen til glukose. I tillegg vil mangelen av insulin som nevt sørge for at fettsyrer blir frigjort, og DISSE blir transportert til leveren av Albumin.

Lever sørger igjen for at fettsyrer blir omdannet til glukose via Gluconeogenesis (metabolisk rute i leveren). Produkter til overs, altså triglycerider, kolesterol og fosfolipider, binder seg med protein og danner lipoproteiner. Det er aldri sånn at fett klumper seg, og vips får du en propp. Det er sånn at fett gir avleiringer på åreveggene, og dette bygger seg opp. Dette ødelegger åreveggene, og disse avleiringene på åreveggene kan også løsne, og skape blodpropp.

Så kommer problemet: Greit, fett blir brukt i metabolismen, men her er det snakk om for mye fett. Jo mer fett i åresystemene, jo mer fett som kan gi avleiring. Og det at alt fettet blir forbrent, er et problem i seg selv. Produksjonen av energi i form av ATP avgir en del biprodukter, som under normale forhold blir tatt opp igjen av kroppens vev og brukt, men med for mye fett og energiproduksjon, blir det for mye av sånne biprodukter, og dette kan føre til acidose.

themonk, du skriver så mye feil og rare ting at jeg kan ikke stort annet enn å riste på hodet. Ja, litt av kolesterolen kommer i form av matinntak, men det er hovedsaklig leveren som produserer kolesterol, som forklart ovenfor. Å eneste måten en diabetiker med type 1 diabetes kan regulere insulinen på, er i form av sprøyter.

Foggelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen Svar med sitat